Folyik a tervezgetés, számolás, hiszen a szabadság már az ajtónk előtt áll. De hogyan induljunk neki, ha szeretnénk a fenntarthatóságot is szem előtt tartani?

Az elképzelés

Hónapok óta tartó rövid nappalok, kevés fény és hűvös időjárás. Tavaszi fáradtság, D-vitamin-hiány és a vágy, hogy láblógatva üldögélhessünk egy kedvenc helyünkön. Hogy jártunk-e már ott vagy sem, szinte nem is játszik szerepet a fejünkben megjelenő eleven képekben. Élénken előttünk vannak a színek, hangok és illatok. A megérkezéstől az elutazásig egyszerűen vízionálunk mindent, így az utazás előtti hetekben is kellemes izgalommal telhetnek az akkor még munkás hétköznapok.

A kofferbe pakolás előtt azonban olyan jelentős faktorokat kell átgondolnunk, amelyek lényegében határozzák meg a várva várt utazást. Ekkor vesszük sorra, hogy kivel, hova, mennyi időre, milyen költséggel és milyen körülmények között szeretnénk magunkat kipihenni.

Nem azt jelenti

A környezettudatosság nem egyenlő azzal, hogy a lakhelyünkről négy nap gyaloglással jutunk el a tópartra, ahol fügefalevelet magunk elé tartva bóklászunk, és bogyókat gyűjtögetve próbáljuk csillapítani az éhségünket. Vagyis lehet így is. Viszont egyes fokozatokat követve magunkhoz képest sokat léphetünk előre, amiért a természet hálás lesz. Tehát elhagyhatjuk a lakást, közlekedési eszközt is igénybe vehetünk és még tápláló élelmiszereket is pakolhatunk a hátizsákba.

Mint az egyszeregy

Ha gondolatban visszamegyünk néhány száz évet az időben, könnyebben el tudjuk képzelni a környezettudatosabb létet. Kevesebb vegyi anyag és alacsonyabb széndioxid-kibocsátás, csekély mennyiségű ruhanemű és a praktikum szem előtt tartása. A kórokozóktól való védelem és a higiénia persze nem elhanyagolandó szempont a mai kor emberének mindennapjaiban, de egy-két puritánnak tűnő megoldással nem csak környezetkímélők, hanem költséghatékonyak is lehetünk.

1. Az utazás módjának gondos kiválasztásával jelentősen csökkenthetjük az ökolábnyomunk méretét. Repülőgép vagy autó helyett válasszuk a vonatot! Európán belül számos helyre eljuthatunk a vasúttársaságok járataival, és kedvelt városokat fedezhetünk fel.
  2. Tiszteljük a helyet, ahova utazunk! Lehetőség szerint vásároljunk a helyi boltokban, a helyi kézművesektől. A szállítási procedúrát megspórolva tudatosan támogatjuk a regionális értékeket és gazdaságot.
  3. Az all-inclusive ellátás helyett válasszuk a helyi, családi éttermeket. A nap végén mérhetően kisebb mennyiségben kerül kidobásra étel, hiszen csak annyi főre főznek, amennyi megrendelést az asztalnál leadnak a vendégek. A termelők zöldség és gyümölcs kínálata pedig friss, mert vegyszer használata helyett a napon, még a növény szárán, ágán érlelődött a portéka.
  4. Már az otthoni csomagolásnál gondoljunk a többször használatos poharakra, tányérokra, evőeszközökre. A kulacsokkal számtalan egyszerhasználatos műanyag flakontól szabadítjuk meg a környezetünket, és a forrásvizet választva kevesebb mikroműanyag is jut a szervezetünkbe.
  5. A szállásportálok böngészésével már megannyi vendéglátó közül választhatunk, akik számára szintén nem elhanyagolandó szempont a zöld szemlélet. Napelem és napkollektor, hőszivattyús megoldások, víztisztító rendszerek gondoskodnak a kisebb környezeti terhelésről.
  6. A kerékpárbérléssel megismerhetjük a környéket, miközben egy kis testedzést is beiktatunk. Ha sportos szabadság mellett döntünk, a biciklis csillagtúrák emlékezetes élményt nyújthatnak.

Jó hír, hogy egyelőre még a saját elhatározásunk kérdése, hogyan állunk a környezettudatosság témájához. A kormányok vagy helyi önkormányzatok azonban már olyan határozatokat hoztak, amelyek egyértelműsítik a klímavédelem szem előtt tartását, pl. a szabályozott klímaberendezésekre vagy a közterületeken lévő füves területek öntözésére vonatkozóan. A nyár és az utazás kitűnő alkalmat ad a kikapcsolódásra, és hogy ekkor néhány laza bevezető lépéssel közelebb kerüljünk a bolygónkhoz. Nem feltétlenül kell a szabad ég alatt aludnunk, vagy sátrat vernünk, de a lehetőséget ne vessük el, hiszen a csillagnézés romantikus és a gyerekkori táborok hangulatát idézheti. Milyen jó is egy kis időutazás!