Rajongani egy valójában ismeretlen személy – modell, zenész, színész – után nem új találmány, már a múlt századbeli Londonban is pihegve figyelték a kisasszonyok, ha megjelent egy-egy dandy, vagy divatos költő a társaságban. Liszt Ferencért nemcsak a zenéje miatt epekedtek a hölgyek.

A rajongási hullám a hollywoodi aranykorral kezdődött igazán, hogy aztán a beatkorszakkal lépjen egészen más szintre. Poszterek otthon a falon, visítás a koncerteken, közben megalakulnak a fanclubok, akkor persze még csak szolid változatban.

Ez a jelenség a youtube és a közösségi oldalak megjelenésével vált globálissá és nemzetközivé. Egy több ezer kilométerre élő, olasz meg egy japán lány, akik sosem találkoztak, és nem is fognak, arról csevegnek a youtube-on, hogy milyen volt az első számú férfi sztár, az amerikai-francia Timothée Chalamet hát nélküli ruhája a velencei filmfesztiválon. A Pinteresten fotók ezrei között böngésznek, hátha akad az imádottról olyan kép, amelyet a másik nem látott még.

Ismeretlenek kezdenek vitatkozni azon, melyik öltözék állt neki jobban – amelyiket a sajtótájékoztatón viselt, vagy inkább az esti dressz?

Pár éve még csak zenéket hallgattunk, klipeket néztünk a neten, ma ott vannak a közösségi oldalak, meg persze a streaming szolgáltatók által felrakott filmek, ezek közül mindnek meg van a maga rajongó tábora. A streaming lehetővé teszi, hogy annyiszor nézzük meg a kedvenceket, ahányszor csak akarjuk – gondoljunk a frenetikus sikert aratott, svéd Young Royalsra és annak szerelmespárjára.

Ma szinte minden sztár rajta van a Facebookon, a TikTokon, az Instagramon, ömlenek róluk a képek a Pinteresten. A saját Facebook oldal mellett megalakulnak a rajongói csoportok, sőt, weboldalak, amelyek látogatói olykor baráti társasággá fejlődnek.

Addig nincs gond, amíg ez megmarad hobbinak, és nem fordul át egy álomvilágba, vagy éppen veszélyes fantazmagóriákba. Bemászni a kerítésen, kijátszani a biztonsági őröket, zokogni a kordonoknál, a szálloda előtti fán aludni egész éjjel, hátha reggel megjelenik a nagy Ő -. ez éppen Budapesten történt meg, Timothée Chalamet-ra várva – magunkra tetováltatni a sztár képét, majd aláíratni vele és azt rögzíteni-megörökíteni?

Hol a határ?

Általában a tinédzser kor végénél, gondolhatnánk, de hát ez nem így van. Ismerek olyan művelt, okos nyugdíjas hölgyet, aki egész nap egy bizonyos török filmsorozatot néz, a főszereplő férfiszínész kedvéért.

A dolog akkor kezd veszélyessé válni, ha emiatt valaki a való életbe nehezen tér vissza, elveszíti a kontrollt, elhanyagolja a családját, a munkáját. Ezek persze ritka, extrém esetek, de pszichológusok a megmondhatói, hogy léteznek.

A sztároknak sem könnyű kezelni a helyzetet. Eleinte örülnek, majd megijednek, hiszen a rajongás olykor átcsaphat gyűlöletbe – állítólag Mark Chapman is imádta John Lennont, akit lelőtt.  Aki híres lesz – olykor elég hozzá egy tévés showműsor – egy idő után kényteen bujkálni, a szálloda konyhai bejáratánál kiszökni, maszkot, baseball sapkát, kapucnis pulóvert viselni és egyre több testőrt felfogadni.

Van, aki mindig közvetlen, kedves a rajongókkal, mosolyog, aláír, átölel (ezt a pólót sosem fogom kimosni – írta az egyik lány a  sztárról szóló Facebook csoportban) de ez a kivétel, a legtöbben valójában utálják a fesztiválokat és bujkálnak, mást aligha tehetnek.

Ugyanakkor nekik is szükségük van a paparazzikra  – amelyek agresszivitása már komoly tragédiákat is okozott – mert ettől lesznek igazán híresek, és ettől emelkedik a gázsijuk.

Amikor valaki filmszínésznek tanul, ezt előre tudnia kell. Azoknak nehéz, akiket kiválasztottak a civilek közül egy szerepre, és akinek ez az egész életét megváltoztatta és  sajnos tönkretette, mint a hetvenes évek elején a 16 éves svéd Björn Andrésenét.

Mert van, amire nem lehet felkészülni.

Előző cikkEmberek, akik jót tesznek a lelkünknek
Következő cikkA különc borvidék városa, Sopron – A babtermelőknél jártunk