péntek, 2018. június 22., Paulina

Zsírrá alakítjuk a cukrot – ez a veszély fenyeget minket decemberben

Nehéz elképzelni a folyamatot, ami a szervezetünkben zsírrá alakítja át a cukrot, de nem is muszáj megértenünk, elég, ha alaposan megjegyezzük: a szénhidrát, főleg a cukor, ha nem használjuk el azonnal, akkor tartalékba kerül – a kisebb-nagyobb zsírpárnácskáinkban raktározódik, sokunk bánatára. 

Zsírrá alakítjuk a cukrot – ez a veszély fenyeget minket decemberben

A cukor azonnali energiaforrás – használják is a sportolók, de akár a vizsgázók is. Nagyon gyorsan felszívódik, így megerőltető sportteljesítmény előtt, alatt vagy után, esetleg hosszú és fárasztó koncentrálást, szellemi munkát igénylő feladatoknál nagyon jól jön. Hosszú távon azonban képtelenek vagyunk fedezni vele az energiaszükségletünket.

Mit tehetünk?

Sokan gondolhatják azt, hogy a cukorbetegeknek szánt édességek jó alternatívái lehetnek a cukortartalmúaknak. Ám ez nem mindig van így.

Épp ezért a diabetikus édességeknél megszűnt a narancssárga körrel történő jelölés, mivel a folyamatos, szigorú kontrollt igénylő étrendet követők számára félrevezető lehetett a piktogram, hisz gyakran úgy értelmezhették, hogy korlátlanul fogyaszthatják azokat. Az ilyen termékek energiatartalma ugyanis gyakran éppen ugyanannyi, néha a normál változatnál magasabb is – mivel a helyettesítésre szánt édesítőszerek nagy része nem nullkalóriás, hanem csak a felszívódásában különbözik, vagy valamelyest csökkentett kalóriatartalmú ugyan, de kompenzálásként a zsírtartalmuk magasabb lehet. Így történhet meg, hogy a cukorbetegeknek készült édességek kalóriatartalma közel megegyező a normál termékekével. Vásárláskor tehát nézze meg a címkét!

Figyelem! A „light” felirat sem jelent cukormentességet, mindig javasolt a tápanyagtartalom ellenőrzése!

Nehezíti a helyzetet, hogy ha nem tudjuk, milyen nevek jelenthetnek cukrot egy termékben. A glükóz, dextróz, glükóz-fruktóz szirup, barna cukor, kukoricaszirup, fruktóz, méz, invertcukor, keményítőszirup, maltóz, szacharóz, juharszirup, melasz is cukorféleség, ezeknek mind van kalóriatartalma, tehát ha sokat eszünk belőlük, akkor bizony gömbölyödni fogunk tőle.

Mennyi az annyi?

A dietetikusok szerint a napi összenergia bevitel 50-55 százalékát kellene a szénhidrátoknak kitenniük – de ez minden bevitt szénhidráttal (gabonafélék, belőlük készült péksütemények, sütemények, zöldségek és gyümölcsök) együtt értendő. És rengeteg olyan élelmiszer van, melynél nem is gondolnánk, hogy magas szénhidráttartalmú, pláne hozzáadott cukrot is tartalmaz. Hogyan férjen bele az is ebbe az 50 százalékba, aki édesszájú és legszívesebben kenyeret enne főtt tésztával és süteménnyel?

Jön a karácsony és a szilveszter, készülnek a finomságok mindenhol. Ilyenkor bizony nem könnyű betartani az intelmet, miszerint édességek, desszertek fogyasztása csak mértékkel javasolt, csupán csak heti 2-3 alkalommal fogyasszunk édességet! Mivel most a süteményekkel nagyon sok extra kalóriát viszünk be, spóroljunk máson! Ha valaki édesen issza a teát, a kávét, akkor most igya kevesebb cukorral, vagy próbáljon ki kalóriamentes édesítőket – többféle természetes és mesterséges is rendelkezésre áll belőlük.

Kerülje a cukrozott szénsavas vagy egyéb üdítőitalokat, energiaitalokat – de helyettesítésükre ne gyümölcslét válasszon, mert annak magas a természetes vagy akár cukorral kipótolt energiatartalma!!

Ahol tud, spóroljon a kalóriákkal!

A nagy zsírtartalmú linzertészták, vajkrémes, cukros sütemények helyett könnyű, gyümölcs- illetve tejtermék alapú desszerteket (gyümölcsös pudingot, gyümölcsrizst) válasszon! Viszonylag elérhető áron kaphatóak csökkentett szénhidráttartalmú lisztkeverékek, melyekből tökéletes állagú és ízű sütemények készíthetők alacsonyabb kalóriatartalommal. Palacsintát pedig liszt nélkül is lehet készíteni – keressen rá az interneten és számos verziót fog találni.

Főzzön maga, ne hagyatkozzon a kényelmi ételekre. Egyes levesporok, salátaöntetek, ketchupok, de még a zöldségkonzervek is viszonylag sok hozzáadott cukrot tartalmazhatnak. Az ajándékba szánt csokoládé legyen minőségi, ne tej- vagy étbevonó massza, és inkább étcsokoládét válasszon, az legalább az egészségre előnyös tulajdonságokkal is rendelkezik. 

Kéky Kira

Rovat: