szerda, 2018. december 12., Gabriella

Zavaróan puffad? Van megoldás!

A puffadás és teltségérzés a harmadik leggyakoribb emésztőrendszeri panasz. Kialakulásában életmódbeli és táplálkozási hibák, különböző megbetegedések állhatnak, ezért a kezelésük mindig a kiváltó októl függ.

Zavaróan puffad? Van megoldás!

Miért kínzó a puffadás?

A puffadás, hasi teltségérzés kényelmetlenséget okoz, a ruha szorít, émelygés, hányinger léphet fel, a rekesz felnyomódik, ezért a tüdő és a szív magasabbra kerül, ami mellkasi nyomásérzést, esetleg szívritmuszavart vált ki. A magasabb gyomorállás miatt gyomorégés is keletkezhet. A puffadás általában néhány órán át okoz kényelmetlenséget és mozgásra, a testhelyzet változtatására, kis koplalásra megszűnik. Amikor azonban a puffadás visszatérő, napi panasszá válik, az életminőséget jelentősen rontja és mindent meg kell tennünk, hogy megszűnjön!

A puffadás okai

Okozhat szervi megbetegedés is puffadást. Gyakran kíséri az epekövességet, a reflux-betegséget, a fekélybetegséget, de béldaganat egyik tünete is lehet. Amennyiben a beteg étvágytalanná válik, fogy, székletürítési rendje megváltozik, visszatérően hasi fájdalmat érez, feltétlenül alapos kivizsgálásra van szükség a pontos diagnózis felállításához és a megfelelő oki kezelés elindításához.

Szerencsénkre a puffadás általában nem komoly szervi betegség tünete. Puffadást okozhat, ha rendszertelenül étkezünk, ha nem iszunk elég folyadékot, ha keveset mozgunk és órákat görnyedünk ülve a számítógép és a televízió előtt, a különböző megbeszéléseken vagy akár az autóban. Stresszhelyzet is okozhat a bélmozgás lassításával puffadást.

Puffadással jár, ha hirtelen sokat, vagy nehezebben emészthető ételeket fogyasztunk. Ilyenkor a hasnyálmirigy által termelt emésztőnedvek hiánya a puffadás fő kiváltó oka.

Életmódbeli tanácsok

Minden puffadásos ember fogyasszon napi 2-3 liter folyadékot, így a béltartalom is felhígul és a bélfalat nem irritálja, a bélben könnyebben halad tovább.

Puffadás esetén különösen fontos a napi többszöri, kismennyiségű étkezés. Az elfogyasztott étel minden esetben tartalmazzon nyers zöldséget, gyümölcsöt!

A napi étrend összeállításánál vegyük figyelembe, hogy egyszerre nagy mennyiségű rostot tartalmazó ételt (hüvelyeseket, babot, borsót, lencsét, káposztaféléket) nyersen ne együnk!

Fordítsunk gondot a napi rendszeres mozgásra is, ne használjunk az irodában liftet, inkább lépcsőzzünk, szálljunk le 1 megállóval előbb a buszról, hogy többet sétáljunk. A mozgás ugyanis  gyorsítja a bélműködést és csökkenti a puffadást!

Gondoljunk arra is, ha nem rágjuk meg kellően az ételt, kimarad az emésztés egyik fontos lépcsője. (A jól megrágott táplálékhoz az emésztőenzimek is jobban hozzáférnek.)

Gyógyszeres segítség

Puffadásos panaszok megoldásában gyors és hatékony segítséget jelent a hasnyálmirigy emésztőenzimeit tartalmazó gyógyszer bevétele. Ez a készítmény természetes emésztőenzimeket tartalmaz, amelyek a bélben oldódva elősegítik a táplálék mielőbbi és minél tökéletesebb felszívódását. Az emésztőenzimek bevétele a szervezetet nem terheli. Kiadósabb étkezés közben érdemes alkalmazni. Más gyógyszerekkel ellentétben nem kell számolni  gyógyszerkölcsönhatással és nem befolyásolja a gépjárművezetést sem.  

dr. Török Katalin

háziorvos, belgyógyász

 

Rovat: