csütörtök, 2018. január 18., Piroska

Úgy együnk, hogy ne legyünk rosszul!

Úgy reggelíz, mint egy király, úgy ebédelj, mint egy polgár, de koldusként vacsorázz! Megszívlelendő bölcs tanács…

Úgy együnk, hogy ne legyünk rosszul!

Családi körben hogyan lehet a magyaros étkeknek, a kalóriában gazdag, imádott halászlének, rántott halaknak, kísérő tartármártásoknak, sült húsoknak, pörköltöknek, töltött káposztáknak, diós-, mákos és más süteményeknek ellenállni? A különböző ízű, nyálat szaporító desszerteknek, alkoholoknak, üdítőknek, tejszínhabos-, cukros kávéknak sem lehet nemet mondani, azoknak, amikkel egy-egy vendégség során „találkozunk”. És akkor még nem is soroltunk fel minden csodás, finom, gyomrot eltömítő falatot.

Nemcsak a kalóriákkal van baj, hanem azzal is, hogy ezeket nem több napra, elosztva juttatjuk a szervezetünkbe, hanem egyszerre, mértéktelenül! Az egyetlen gyomrunkat túltömjük, nem csoda, ha nyomában testünk komfortérzetét elveszítjük. 

Még mindig a családi-, baráti bulikról. A közérzetünket tovább romboljuk, hogy az elképesztően sok étel mellett viszont az amúgy is kevés folyadékot kalóriadús italokkal pótoljuk.
A családi dínom-dánom során a karácsonyi és szilveszteri időszakban a szokásosnál több cukros üdítőt és sajnos alkoholt fogyasztunk. Nem árt tudni, hogy például 2 deci félédes vörösbornak akár 150 kalória tartalma is lehet. És akkor még az égetett szeszesitalokkal nem is hozakodtunk elő.

Ha tudjuk, hogy mit kell tennünk egy-egy túlevés után, sokkal könnyebben viselhetők az étkekkel dúsított programok. Egyebek között mozogjunk! A séta sokat segíthet, de a helyzeten csak rontanak azzal, hogy a téli hűvösre hivatkozva az emberek inkább a tévé előtt, süteményeket, szaloncukrokat majszolva heverésznek. A pocak fájdalmát enyhítendő akár csak fél órát kellene a környéken csavarogni, amivel az emésztést segíthetnénk, ha pedig még odakint a Nap is süt, a szervezetünket D-vitaminhoz juttathatjuk. 

Kerüljük a túlzottan fűszerezett, sült, édes és zsíros ételeket!  Ne fogyasszunk óriási adagokat! - a nagy mennyiségű étel sietve, rágás nélkül különösen megterheli a gyomrot. Irritálják a gyomornyálkahártyát, ezért mondjunk le a nikotinról, a kávéról, az alkoholról és a csersav tartalmú italokról, mint például a feketetea! 

Nem oktatásként, de ajánljuk, ne kapkodjanak – idő is van rá – alaposan rágják meg a szénhidrátban gazdag tésztákat, süteményeket.  Nagyon fontos, hogy kellő mennyiségű rostot fogyasszunk, ilyenkor a menüből ne hiányozzanak a saláták, meg a párolt, rakott, töltött zöldséges ételek sem. A finom ízek élvezetén túl a teltségérzetünk is nő, ennek köszönhetően kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz.

A téli bezárkózás, is a különböző magok majszolásának ideje. Ha azonban ezek őrült fogyasztása helyett inkább sétálunk, kevesebb kalóriát tartalmazó magot kapkodunk befele… A mozgással csökken a gyomor vérellátása, az izmoké viszont nő, az éhségérzet pedig fokozatosan csökken, a mozgást követően azonnal nem is tér vissza azonnal.

Krasznai Éva
 

Rovat: