szombat, 2018. július 21., Dániel, Daniella

Töltődjünk fel!

A tél elmúlik lassan, csak a hűvös reggelek emlékeztetnek a vacogásra. Már nem szeretnénk annyira bekuckózni, az első napsugarak kicsalogatnak minket a szabadba. A madarak köszöntenek kedves dalaikkal, amikor ébredés után kinyitjuk az ablakot, hogy a friss tavaszi levegőből szippantsunk néhányat. Kezdjük a tavaszi feltöltődést a természettel együtt!

Töltődjünk fel!

Noha télen mindenki többet alszik, keresi a meleg takarót, lehet, hogy tavasszal mégsem érzi magát teljesen kipihentnek. A tavaszi fáradtság az időjárás változásával együtt jár. Növekszik a hőmérséklet, kitágulnak az ereink, a vérnyomás leesik. A hosszú téli hónapok után az úgynevezett alváshormon, a melatoninszint is magas. Ettől érezhetjük magunkat újra fáradtnak. A legegyszerűbb módszer, amellyel legyőzhetjük a „lajhár” érzést, ha kimegyünk sétálni a természetbe, így hozzászokunk a melegedő időhöz. Ha mindemellett sportolunk is, akkor tehetjük a legjobbat szervezetünknek. A megfelelő sport kiválasztásához az évekig nem sportolók, a 40 év felettiek, a krónikus betegek mindenképp kérjék ki orvosuk véleményét. Ha zöld lámpát kaptak, irány az edzőterem vagy kezdhetik egy könnyed túrával is a szabadban. Ne feledjük, hogy a sportos, egészséges életmódot követő emberekre kevésbé hat az időjárás változás is!

A tavaszi fáradtság négy hétig is eltarthat. Milyen trükkökkel rövidíthetjük az álmos időszakot?

Menjünk ki a szabadba! A napfény által nem csak D vitamint tankolunk, hanem csökken a melatoninszint és a szerotoninszint növekedésével a kedvünkre is jó hatással van. Ha pedig már kijutottunk a lakásból a levegőre, élvezzük, ahogyan az oxigén felfrissíti az agyunkat. Akinek van lehetősége hétköznap, akinek nincs, az hétvégén csinálhat egy kis energizáló alvást. Ne legyen hosszabb 30 percnél, mert akkor a szervezet már újra melatonint kezd termelni. Az egészséges életmód legnagyobb részét, 60%-át az egészséges táplálkozás teszi ki. Télen sokan nehezebb ételeket esznek. Gondolhatnak a vastag, kötött ruházat előnyös takaró funkciójára vagy egyéb kifogásokra. Nem csak a külső, hanem a belső szervek is elzsírosodnak, ezért érdemes könnyebb, gyorsszénhidrátban, zsírban és cukorban szegényebb fogásokat enni. Ugyan a hideg évszakban kevesebb friss zöldséget és gyümölcsöt lehet találni a piacon, aki szeretne, az változatos, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételeket tehet az asztalára.

Választhatunk kifejezetten feltöltődésre használt technikák közül is. Nem csak tavasszal, hanem bármely évszak stresszes hétköznapjaiban is előnyünkre válhat, ha valamelyiket elsajátítjuk. Sokszor nehéz akár néhány percet találni a dolgos mindennapokban, hogy pihentebbek lehessünk. Érdemes többet kipróbálni és a hozzánk legközelebb álló módszert megtanulnunk, hogy mielőbb alkalmazhassuk. A jóga fajtái itthon is elérhetők, egyre több stúdió foglalkozik kifejezetten ezzel a módszerrel. A testmozgás mellett összeköti a meditációt a légzés- és koncentráció technikáival. A test így közelebb kerül a lélekhez. Bár külső szemlélőknek egyszerűnek tűnhet, de a jóga mozdulatsoraihoz komoly fizikai erőnlétre van szükség. A meditációt követően azonban nem lesz izomlázunk, elegendő ülve vagy fekve végezni a gyakorlatokat. Figyeljünk a légzésünkre, legyünk a jelenben! A test lassan megnyugszik, eltűnnek a szükségtelen gondolatok, könnyebben magunkba látunk. Megtalálhatjuk a lelki békét, az életörömöt és egy pozitívabb beállítottságot. A keleti harcművészetek belső erő fejlesztésére irányuló ágai kifinomult, a teljes testet megmozgató gyakorlatsor, az univerzum energiáját használva vezet a harmóniához, így tesznek jó hatást a testre és a lélekre.

Ha valamelyik nap ezekre nincs időnk, de mindenképpen szeretnénk egy kicsit megnyugodni, még mindig vehetünk otthon egy kellemes meleg fürdőt. Hagyjuk magunk mögött a napi stresszt, a munkahelyi izgalmakat és csak élvezzük kedvenc zenénket, a gyertyák fényeit. A meleg víz sportolást követően is ellazítja az izmokat és segíti a vérkeringést.

A cikk írása közben ugyan majdnem elaludtam a klaviatúrán, de ez az előző esti késői lefekvésnek tudható be. A testi és lelki fittségem kedvéért ma délutánra be is van tervezve a heti négy sport közül az egyik 80 perces mozgás. Aktivizáljuk magunkat, töltekezzünk energiával, amelyet a természettől, a sporttól és más technikáktól is kaphatunk. Ébresztő!

WR

Rovat: