vasárnap, 2017. december 17., Lázár, Olimpia

Tippek a téli fáradtság ellen

Az óraátállítással, a rövidebb nappalokkal, kevesebb napfénnyel mindig fáradtabbnak érezzük magunkat. Mire hazaérünk a munkából, sötét van kint, amely korai este érzését kelti. Készülődünk az ágybabújáshoz, mint a medvék a téli alváshoz. Jól esik bekuckózni, de reggel ismét nehéz felkelni. A medvéknek lenne igazuk, akik egész télen ki sem dugják az orrukat barlangjukból? Nézzünk néhány apró trükköt, amellyel ébren, kevesebb fáradtsággal átvészelhetjük a téli időszakot!

Tippek a téli fáradtság ellen

Mindegy, hogy az irodában vagy otthon vagyunk, a szervezetünk egyre gyakrabban jelzi, hogy pihenésre van szüksége, ugyanis alvás szükségletünket a nappali órákhoz igazítja. A Nap már délután eltűnik, és a belső óránk kizökken az egyensúlyából. Ősszel elezdődik az ásítás időszaka, állandó fáradtsággal, kimerültséggel és koncentrációhiánnyal küzdünk. A vas pótlása nélkül is kezdhetjük frissebben a napot vagy könnyedebben vehetjük a napközbeni álmosságot.

Hideg-meleg

Este jól esik egy forró fürdő, felmelegít a kinti hűs levegő után. Reggel azonban garantáltan felébreszt a váltott hőmérsékletű zuhany. A kellemes meleg vízet kövesse hideg, ez felpörgeti a vérkeringést. Ha viszont valaki nem akar jeges sokkterápiát alkalmazni, mossa meg az arcát vagy az alkarját hideg vízzel. Fontos, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedéssel küzdők csak az orvos utasításait kövessék!

Folyadékpótlás

A víz nem csak zuhanyzással frissít fel. A dehidratáltság fáradtságérzést, koncentrációhiányt és betegséget is okozhat, ezért mindenki figyeljen oda a megfelelő folyadékbevitelre, ne csak nyáron. A testsúly és a napi mozgás befolyásolja a szükségletet, ki mennyi vizet fogyasszon. A jól működő anyagcseréhez napi 2-3 liter víz megivása javasolt. Ne várjuk meg, míg szomjasak leszünk, igyunk óránként egy keveset! Kerüljük a cukros, színezett üdítőket, mert azok egészségkárosító hatásúak. A sok kávéhoz a szervezet hozzászokhat és ugyanolyan kimerültek lehetünk. Egészségesebb alternatíva a zöld tea vagy a mate.

Egészséges étkezés

Télen sokan nehezebb és tartalmasabb ételeket fogyasztanak, viszont ahogy nyáron, úgy télen sem mozognak. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a több fitnesszteremben töltött idővel sem lehet megfelelően kompenzálni az egészségtelen étkezés hatásait a testre. Ugyanis a zsírban és szénhidrátban gazdag, ám fehérjében és rostokban szegény ételekből kevés hasznos tápanyagot tud elraktározni a szervezet. Az emésztés is több energiát vesz igénybe, így az ebédszünet után fáradtan térhet vissza a munkába. A zsírpárna növesztés helyett figyeljünk a változatos étkezésre, kerüljenek zöldségek és kevés zsíradékon elkészített húsok a tányérunkra. Ha saját országunkban termett répát, káposztát, sütőtököt vásárolunk, nem csak a hazai mezőgazdaságot támogatjuk, de a rövidebb szállítási idő miatt kevesebb vegyszerrel kezelt élelmiszert kapunk és a kisebb távolság miatt a környezetnek is kedvezünk, hiszen kevesebb benzin fogy, míg eljut hozzánk az élelmiszer. Az egészséges étkezés része lehet a desszert, vitamindús gyümölcsöt vagy fehérjében gazdag magvakat nassolhatunk.

Mozgás

A jegesmedve 40 km-es sebességgel is tud futni rövid távon. Őt  nem akadályozza a hideg, nem keres kifogásokat. Ha nem is vadászunk, a  mozgás télen sem hiányozhat életvitelünkből. Mehetünk hazafelé egy-két megállót gyalog, vagy válasszuk a lépcsőt a lift helyett. A vérkeringésünk felfrissül, amitől jobban érezzük magunkat. De ne elégedjünk meg ennyivel, menjünk sportolni! Ugyan fáradtnak érezheti magát már előtte, de testmozgást követően fittebb és aktívabb lesz. Céljától függ, hogy heti három-négyszer melyik sportot választja. Lehet állóképesség javító futás, kerékpározás a kitartás és monotonitástűrés növeléséhez, saját testsúlyos vagy súlyzókkal végzett izomtömegnövelő edzés. Boldogság hormonok termelődnek szervezetünkben, javul a immunrendszerünk, és a tükörben látott eredmény elégedetté tesz.

Fény

Télen kevesebbet tartózkodunk a szabadban, mert hideg van és korábban megy le a Nap. A szürkületben és sötétségben fokozódik szervezetünkben a melatonin nevű hormon termelődése, amely felelős az álmosság érzéséért. A kialakuló fényhiányon azonban egyszerűen segíthetünk. Szabadidőnkben öltözzünk fel melegen és sétáljunk a természetben. Ha a Nap nem is süt, a friss levegő és a fény élénkítő hatással lesz ránk. Fényterápiáként hat ránk a mesterséges világítás, például a lakásunkban lévő lámpák is. Ha energiatakarékos izzókat használunk, kíméljük a pénztárcánkat és jobb hangulatunk is lesz.

Alvás

A középkorban az emberek télen szürkületkor elmentek aludni, éjfélkor találkoztak, hogy egyenek, majd újra visszafeküdtek és a kakasokkal ébredtek. A mesterséges fény feltalálásával megváltoztak a szokások, de az elegendő alvásmennyiség ugyanolyan fontos maradt. Ha álmosnak érezzük magunkat, menjünk egy órával korábban aludni, hétvégén szundikáljunk fél órát ebéd után.

Sok állat téli álomra vonul és így vészeli át a hideg, fényhiányos időszakot. Aki azonban ezt nem teheti, figyeljen ezekre a trükkökre, mert sokkal fittebb és élénkebb lesz télen is.

WR 

Rovat: