vasárnap, 2018. december 16., Etelka, Aletta

Szezonális depresszió

Napsütés és napmeleg nélkül nincs élet a Földön, így nem csoda, hogy a napsütéses órák számának változása komoly hatással van minden élőlényre. A napsütéses órák csökkenésével a legtöbb élőlény aktivitása csökken.

A növények egy része elpusztul, a többinek csak a földalatti része marad életben, illetve csak az növekszik. Az állatok közül van olyan, aki téli álmot alszik, vagy egy üregben meghúzódva vészeli át a telet. Nincs ez másképp nálunk, embereknél sem. Nyáron akár este 9-kor is szívesen biciklizünk, úszunk, tollasozunk, míg télen már sokszor a híradó alatt fáradtak vagyunk. Sokan ezt az aktivitásváltozást a hidegre fogják, de egy szikrázó téli napsütéses nap a legtöbb embert jókedvre deríti, és kicsalja a levegőre korcsolyázni, síelni, vagy egyszerűen csak sétálni.

Bár ezt a jelenséget sokan érzékeljük, de vannak olyanok, akiknél komolyabb formában jelentkezik. A szezonálisan (télen) jelentkező depresszió előfordulási gyakorisága 1-1.5%, de enyhébb formában a populáció 6- %-a érintett. A napsütésnek megfelelően az egyenlítőhöz közelítve csökken, a mediterrán országokban szinte ismeretlen, míg a sarkokhoz közelítve, így a skandináv országokban nő az előfordulási gyakoriságuk.
Tünetek: az aktivitás csökkenése (beleértve a szexuális aktivitást is), kifejezett fáradékonyság, aluszékonyság, érdektelenség, ingerlékenység, lehangoltság, a szociális tevékenységektől való visszavonulás, fokozott étvágy (főleg szénhidrátok), fokozott folyadékfogyasztás, hízás, fájdalmak (ízületi panaszok, fejfájás), emésztési panaszok. A felsorolásból kitűnik, hogy a tünetek nagy része nem tér el a klasszikus depresszióétól, a tünetegyüttes csak leginkább speciális oka és előfordulási mintázata miatt specifikus.
A tünetekből látszik, hogy bár csak időszakosan jelentkezik, de akinél fennáll, kezeletlenül komoly gondot okozhat a munkában, az emberi kapcsolatokban, így a párkapcsolatban is. Ez az állapot kezeletlenül nem csak a környezetet viseli meg, hanem a beteg is nagyon szenved tőle, hiszen a tavaszi- nyári felszabadult időszakot követően kiszámíthatóan és ijesztően rossz közérzettel telik az ősz és a tél. A téli depresszió nem csak önmagában jelentkezhet, hanem meglévő lelki betegségekhez, (mint például a szorongásos betegségek, más hangulatzavarok) is társulhat, illetve ronthatja azok tüneteit. Bár a téli depresszió súlyos változata ugyanolyan komoly és veszélyeztető, mint bármely más depresszió, de jól gyógyítható, és a szezonális minta miatt fel lehet készülni a megelőzésére is. Az enyhébb tünetek pedig igen minimális életmód-változtatással, kicsi odafigyeléssel vegyszermentesen megelőzhetőek.
Itt is, mint minden lelki és testi panasznál, azt a szemléletváltozást kell elérnünk, hogy fontos, hogy odafigyeljünk és szánjunk egy kis időt magunkra, hogy a komolyabb betegségeket elkerüljük. Ezzel nem csak sok szenvedést, hanem időt és pénzt is spórolhatunk, így több lehetőségünk marad élvezni a mindennapokat.

Az enyhébb tünetek kezelése, megelőzés:

  1. Használjuk ki a napos órákat, töltsünk minél több időt ilyenkor a szabadban. Bár az őszi-téli időszakban ezek az órák leginkább „munkaidőben” vannak, de ha az időjárás megengedi, az ebédre szánt szendvicsünket akár elfogyaszthatjuk a munkahelyünk kertjében, teraszán vagy egy közeli parkban is. Hétvégén ne csak tévézzünk vagy aludjunk, hanem menjünk kirándulni, sétálni, sportolni, vagy egyszerűen csak egy padon ücsörögve élvezzük a napsütést. Sokan (nem csak a kedvező árfekvés miatt) utaznak el ilyenkor napsütéses helyre, feltöltődni.

  2. Mozogjunk, sportoljunk rendszeresen. A mozgás segíti az immunrendszert, a stressztűrőképességet, javítja a vérkeringést, segít az emésztési panaszok megszüntetésében, edzi a szabályozásért felelős vegetatív idegrendszert, valamint a mozgás során felszabaduló anyagok, hangulatjavító, nyugtató hatásúak.

  3. Táplálkozás. Az emésztési zavarok és hízás legfontosabb oka a mozgáshiány és a szénhidrát dús táplálkozás. Így egyértelmű, hogy a rendszeres mozgás és rostdúsabb táplálkozás segít. Nem kell azonban lemondanunk teljesen a csokoládéról sem, hiszen a magas kakaótartalmú csokoládék kisebb mennyisége is ugyanazt a pozitív kémiai változást okozza az idegrendszerben, és emellett lényegesen egészségesebbek.

  4. A segítő vitaminok és táplálék-kiegészítők. Ebben az időszakban fontos az immunrendszer erősítése, hiszen az állandó megfázások, az immunrendszer túlterhelődése szintén ronthatják a tüneteket. A C-vitamin ebben nagyon sokat segít. A folsav a vérképzésre történő hatásán kívül hangulatjavító is. A magnézium javítja a stressztűrő-képességet, és álmosítás nélkül oldja a feszültséget. Az omega-3 zsírsavak is hatással vannak hangulati életünkre. Ezeknek az anyagoknak a jó része természetes módon is beépíthető a táplálkozásunkba, hiszen számos házi gyümölcsszörp és lekvár a kíméletes befőzésnek köszönhetően megőrzi az eredetileg is magas vitamin és ásványi anyag tartalmát (pl. fekete szeder, csipkebogyó), de a dió, a mogyoró is ismert magas magnéziumtartalmáról

A súlyosabb tünetek kezelése:
Súlyosságuk miatt feltétlenül orvosi ellenőrzés szükséges!

Az előzőek alkalmazása mellett szóba jöhetnek:

  1. Hangulatjavítók (antidepresszánsok). Elsősorban a nagyfokú szénhidrátéhség, de a fizikai és szexuális aktivitásváltozás és az ingerlékenység is kifejezetten utal az idegrendszer szerotonin anyagcserezavarára, ezért nem véletlen, hogy az erre ható szerek rendkívül hatékonyak a téli depresszió terápiájában is.

  2. Fényterápia. A napfény csökkenti az idegrendszer melatonin termelését, így befolyásolva az alvás- ébrenlétet, aktivitást és a hangulatot is. Mivel a téli depresszió kiváltója a napsütéses órák számának csökkenése, így logikus, hogy a nap fényspektrumához hasonló fény javítja a tüneteket. Erre speciális lámpákat fejlesztettek (fényerő 2000-2500 lux napi 1-2 órát, egyesek szerint 1000 lux napi 0.5 órát). A pozitív hatás a betegek kb. 80%-nál már 3- 4 napon belül jelentkezik. Fontos, hogy a lámpafény a napsütéshez hasonlóan ne érje direkt a szemet, mert komoly károsodást okozhat.

  3. Nem szteroid gyulladáscsökkentők: szóba jöhetnek az ízületi fájdalmak és a fejfájás tüneti kezelésében, a komplex terápia részeként.

    Dr. Fornádi Annamária
    pszichiáter

Rovat: