szerda, 2018. december 12., Gabriella

Szeretünk Barbie!

Egy nagy szanálás alkalmával került elő az ágyneműtartóból a Barbie babám, amit tizenegy éves koromban kaptam a szüleimtől. Az enyém akkoriban, több mint harminc évvel ezelőtt, nagyon menőnek számított, mert anyuék Bécsben vették, tehát igazi nyugat-európai volt, nem pedig holmi utánzat.

Szeretünk Barbie!

Leírhatatlanul boldogok voltunk a nővéremmel, a suliban néhány hétig a miénket csodálta minden osztálytárs. Amikor ennyi év után a kezembe került, először ki akartam dobni, gyerekesnek éreztem, hogy még mindig őrizgetem, aztán meggondoltam magam. Egy barátnőm később meg is szidott, hogy egy Barbie babát nem dobunk ki, mert komoly eszmei értéket képvisel a gazdája számára, és nem mellesleg egy-egy korszak lenyomata is, a miénk a '80-as éveké.

Hogy mennyire az, az akkor derült ki számomra, amikor utána olvastam a máig tartó sikersztori hátterének. Barbie története mintegy hatvan évvel ezelőtt kezdődött. Az amerikai Mattel játékgyártó vállalat alapítójának felesége európai utazásuk során talált rá a német Lilli babára, amelyet korántsem gyerekeknek terveztek, mert nagyon nőies volt, mégis közkedvelt lett a német kislányok körében. Ebből vitt haza hármat az asszony, és arra kérte férjét, hogy készítsen hasonlót, mert a lánya, Barbara is előszeretettel játszik vele. 1959. március 9-én mutatták be a nyilvánosságnak Barbie-t, aki a házaspár gyermeke után kapta a nevét.

Az amerikai szülők eleinte nagyon idegenkedtek a felnőtt nőre arányaiban is nagyon hasonlító babától, de a lányok hamar megkedvelték Barbie-t, és hamarosan minden játékpolcra került egy belőle. Hogy mi volt a sikerének a titka? Az '50-es években a kislányok csak olyan babákkal játszhattak, amelyek gyerekek voltak, így ők csak anyák lehettek. A nagy újítás az volt, hogy Barbie nagylány, így a gyerekek álmaikat, vágyaikat helyezhették bele. 

Az elmúlt ötvennyolc évben Barbie rengeteg változáson esett át, külseje mindig hűen tükrözte az akkori divatot, nőideált. Az '50-es években jellemzően Elvis és a rock'n'roll, valamint a párizsi „haute-couture", a '60-as évek elején olyan hírességek, mint Jackie Kennedy és Grace Kelly befolyásolták a Barbie-divatot, csakúgy, mint Twiggy, az ünnepelt fotómodell, majd később a hippi mozgalom. A '70-es években a diszkó-korszakban a baba külseje a „Szombat esti láz" című film stílusát vette fel, a Bee Gees és az ABBA zenéjére táncolt. A '80-as években aerobic- és teniszlázban égett, valamint a Dallas és a Dynasty című filmsorozatok szereplőinek stílusát követte. A '90-es évek Barbie-ja a színes stílus, valamint a vicces sportok megtestesítője lett. A Mattel cég a babának sok társat is megalkotott, így a spanyol Teresát, a barna hajú Whitneyt, az 1963-ban megjelent Midge Hadleyt, a fekete bőrű Christie-t és Stevent és az ázsiai Marinát. 2003-ban Szaúd-Arábia törvényen kívül helyezte a Barbie babák eladását, mert az nem felelt meg az iszlám szellemiségnek. A muzulmán országokban ugyanakkor nagy népszerűségnek örvend a vallási előírásoknak megfelelően öltözködő Fulla, ami Barbie muszlim változata. A baba miniszoknya helyett csadort visel, póniló és sportkocsi helyett pedig imaszőnyeggel kell neki beérnie. Kenről pedig, aki a szőke baba vőlegénye, szó sem lehet az ő világában. Az elmúlt években megjelent három új Barbie 27 bőrszínnel, 22 hajszínnel és 24 frizurával került piacra. A legnagyobb újdonság, hogy az egyik alacsony, a másik magas, a harmadik pedig teltkarcsú, azaz most először a baba klasszikus méretei megváltoztak.

A Barbie baba mostanra Amerika jelképévé vált, és óriási vitákat váltott ki. Feministákat bőszített fel, művészeket inspirált, és tudósok vitatkoztak róla. Azóta játékból legendává fejlődött: több millió kislány szeretett bálványává, gyűjtők keresett tárgyává, és nem utolsósorban divattervezők, filmgyártók, popsztárok múzsájává. Barbie-nak már 70 híres designer készített ruhát, többek között Betsey Johnson, Burberry, Christian Lacroix, Dior, Karl Lagerfeld, Sonia Rykiel, Vera Wang és Versace. A műanyag babát Andy Warhol megfestette 1985-ben, 1997-ben az Aqua együttes készített róla egy számot, ami az USA-ban a 7. helyre került a Billboard Hot 100-on, 50. szülinapjára pedig egy rózsaszín Fiat 500-at is terveztek neki.

Barbie-t lehet szeretni és lehet utálni, de szó nélkül elmenni mellette nem igazán. Az elmúlt évtizedek alatt így ezt a mondatot is sokféle hangsúllyal mondták, mondtuk ki: Szeretünk Barbie!

PM

Rovat: