csütörtök, 2018. július 19., Emília

Stresszmentesen

A legtöbb ember minden nap találkozik a stresszel. Azonban aki ügyes és el tudja kerülni, a stressz okozója potyára közelít felé. 

Stresszmentesen

Reggel felkelünk és látjuk magunk előtt a teendők listáját. Gondoljuk át alaposan, tárjuk fel, melyek az életünk felesleges vagy csak negatív érzést hozó dolgai, kik életünk energiavámpírjai. Szabaduljunk meg tőlük! Mindenkinek vannak olyan tennivalói is, amelyeket meg kell csinálnia, nincs, aki helyettesítse benne. Idegeskedhetünk rajtuk, de jobb, ha egyszerűen feladatnak tekintjük őket, legyen az irodai vagy házimunka, bevásárlás, a gyerek házi feladatának ellenőrzése. Éppen ezért a hobbijainkra szánjunk időt, mert azokat magunknak választjuk, testünk és lelkünk megújulását szolgálják! Sport, természetjárás, kutyasétáltatás vagy macskasimogatás, egy kellemes baráti beszélgetés.

Legyünk fontosak saját magunknak! Nem csak a kedvünknek és a lelkünknek teszünk jót, ha kerüljük a stresszt, de bizonyítottan testünk is egészségesebb marad. Apróbb tanulható trükkökkel elűzhetjük magunktól a stresszt.

Nevetéskor boldogsághormonok szabadulnak fel, és gondoskodnak arról, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Próbálják ki akár egy „mű mosollyal”! Alvással vagy rövid szunyókálással is csökkenthetjük a stresszt szervezetünkben. Ha ennél több időnk van, érdemes masszázsra menni. Ha egy közelebbi ismerősünkkel vagyunk, akár őt is megkérhetjük néhány lazító mozdulatra. Cserébe ajánljuk fel mi is a rövid masszázst. Ha egyedül vagyunk, üljünk egy székre, tartsuk lazán, kicsit lógatva a fejünket. Kezeinkkel gyengéden masszírozzuk vállainkat a nyak felé. Jót tesz az izmainknak és rögtön ellazultabbak leszünk tőle!

Séta közben lendületbe kerülünk. Fokozódik a vérkeringésünk, a friss levegő pedig mindenünkre jó hatással van. A séta akkor is segít, ha stresszhelyzetben vagyunk. Menjen ki a friss levegőre, nyugodtabban át tudja gondolni a helyzetet. Amikor a természetben járunk, olyan pozitív energiák hatnak ránk, amelyekkel máshol nem találkozhatunk. Egyszerűen kikapcsolnak és feltöltenek bennünket. Az egyik ilyen energiaforrás a Nap, amely kellemes melegén kívül fényterápiával is hat ránk. A mezítláb járás visszarepít minket őseinkhez, hiszen sok tízezer évvel ezelőtt ők még cipő nélkül szaladgáltak. Eltereljük a figyelmünket a stresszhelyzetről és érzékelésünkkel közelebb kerülünk testünkhöz. Tehetjük otthon bármikor, vagy nyáron a homokban, a kertben.

A tánc az ősi rítusok része. Ha nem jártunk tánciskolába, akkor is kiléphetünk a parkettre, érezzük magunkat fesztelenül! Persze, sokunkban előjönnek a gátlások a bizonytalan tánctudásunkkal kapcsolatban, de higgyük el, nagyjából senki nem figyel minket. Szabadjára engedjük az energiákat, mozogjunk intuitívan! Egyszerűen engedjük át magunkat a zene és a tánc örömének. Van, aki a táncot is sportszerűen űzi, de a sportnak számtalan ága van, amely közül választhatunk. Fussunk, vagy akár ugráljunk, mint gyermekkorunkban! Az ugrókötél segít, hogy könnyűnek és elevennek érezzük magunkat, hiszen minden magasba szökkenéssel repülünk egy kicsit. Kisebb erőfeszítéssel jár, ha hintázunk. Amikor a gyerekeket már elvitték a játszótérről, miénk lehet a terep. Vehetünk otthonra hintaszéket, függőágyat is.

Az ölelés mindkét felet elvarázsolja, legyen az a hozzánk legközelebb álló személy, családtag vagy barát. A testi kontaktus egyike a legtermészetesebb és legősibb nyugtatóknak. A tudósok napi 15 perc ölelést ajánlanak. Számomra a háziállatok simogatásának is hasonló hatása van. A velünk élő macskák, kutyák, szőrös és szőr nélküli házi kedvenceink kedélyjavítók! Kutatással bizonyították, hogy egy kutya puszta jelenléte is megnyugtatja a tesztszemélyt. Arról is van már tudományos bizonyíték, hogy mi emberek, jobban alszunk, ha egy házi kedvencünk is az ágyban van velünk.

Az egész napos munkahelyi stresszt követően megváltóan hat egy meleg zuhany. A teli kád víz nem annyira környezetkímélő megoldás, ezért a gyertyákat, füstölőket hagyjuk meg a zuhanyzást követő pihenésre, amikor a kanapén hallgatjuk kedvenc zenénket. Nyugtató teánkat pedig a nap bármely szakaszában megihatjuk. Adjuk meg ennek is a módját! Már a készítésével felkészül testünk és lelkünk a nyugalom perceire, amikor egy kicsit magunkban lehetünk, még ha utána folytatódik is a megbeszélés vagy táblázatkészítés. Kedvenc bögrénkből kortyolgassuk meleg menta, kamilla, citromfű, a híres zöld teák vagy gyümölcsteák egyikét.

A felsoroltakon kívül számtalan trükk lehet a tarsolyunkban. Utazzunk el gondolatban, meditáljunk, rajzoljunk vagy fessünk, zenéljünk, kertészkedjünk, főzzünk vagy olvassunk! Legtöbbünknek megvannak a már bevált technikái, amelyek lényege, hogy visszataláljunk a lelki békénkhez.

WR

Rovat: