hétfő, 2018. május 28., Emil, Csanád

Sport a nyári melegben

Megérkezett a nyár, a hőmérséklet 30 °C körül jár. A sport ebben az időben különösen megterhelő a szervezetnek, ám ennek ellenére sem szabad lemondani a friss levegőn végzett testedzésről.

Sport a nyári melegben

Mindenki máshogy áll az egészségéhez, a sporthoz. Ha valaki kedveli a kifogásokat, gyorsan találhat minden évszaknak és időjárási tényezőnek megfelelőt. Nem megyek edzeni, mert „esik, hideg van, tavalyelőtt már voltam egyszer” és ezek variációi. Amit ma hallhatunk tőlük: „Bolond vagy? Ebben a hőségben meg nem mozdulok!” Pedig a meleg nem tántoríthat el egyik kedvenc hobbinktól, amely jó esetben életformánk részévé vált. Néhány dologra azonban érdemes odafigyelni, hogy a forró napok is sportosan aktívan telhessenek.

Ki korán kel…

Kedvelem a reggeli testmozgást, de nyáron kifejezetten frissítő 6 óra előtt indulni futni vagy elkezdeni bármely jellegű edzésünket. A hűs levegő és madárcsicsergés lélekemelő. 6:30-tól már érezhető, ahogy a nap sugarai erősödnek, de még mindig kellemesen befejezhetjük a körünket. Ilyenkor nem csak a sugárzás, hanem a levegőben lévő ózon mennyisége is alacsonyabb. Az ózonszennyezés nappal a városok mellett vidéken is növekszik légzési nehézségeket és szédülést okozva. Aki nem tud korán felkelni, az megvárhatja az estét, amikor a hőmérséklet kicsit csökken.

Igyunk eleget!

Amikor a szomjúság érzése jelentkezik, már késő – mondják a szakemberek. A rossz folyadékháztartás csökkenti a teljesítményt, dehidratációhoz vezet és súlyos következményei is lehetnek. Nyáron különösen oda kell figyelni: inni, inni, inni! Igyunk edzés előtt és közben is. Ha egy órát mozgunk, negyedóránként kortyoljunk az ásványvizünkből. Érdemes kerülni a fűszeres ételeket, mert megterhelik a keringést és vízhajtó hatásuk lehet. Álljunk edzés előtt és után is a mérlegre. A két érték közötti különbség az izzadás során vesztett folyadék mennyiségét jelzi, amelyet pótolnunk kell. A vizelet színe is utal a szervezet folyadékigényére, mert minél világosabb, annál jobban ellátott.

Zöldség és gyümölcs

Izzadáskor nagyobb mennyiségben veszítünk az ásványi anyag háztartásunkból. A táplálkozás szakértők többféle zöldség és gyümölcs fogyasztását ajánlják naponta minden évszakban. Nyáron könnyebb a dolgunk, mert bőségesen találunk friss és zamatos hazai árut a kertünkben és a piacon. Nem csak az elvesztett ásványi anyagokat nyerhetjük vissza, hanem vitamin és folyadék utánpótlásban is nagy szerepet játszanak. A legízletesebb és hűsítő egészséges nyári falatok egyike a dinnye és az ananász.

Funkcionális ruházat

Ha könnyen leég a fejbőrünk vagy napszúrást kapunk, érdemes baseballsapkában edzeni. Öltözetünknél a funkcionalitás kapjon nagyobb szerepet, kényelmes és izzadságelvezető darabokat válasszunk. Speciális napvédőkrémet használjunk, amely nem hagy vastag zsíros réteget bőrünkön.

Intenzitás

A hőség ellenére nem hagyható ki a sportolás előtti bemelegítés, mert az izmok a meleg ellenére „alapjáraton” működnek. Az edzés intenzitását tekintve a legjobb, ha figyeljük a szervezetünk reakcióit. Szükség esetén tartsunk kisebb szünetet, vonuljunk árnyékba. Izomgörcs, fejfájás, nehézlégzés, szédülés figyelmeztetések arra, hogy kicsit pihenjünk. Súlyosabb tünetek esetén mindenképpen fel kell keresni az orvost. Ha valaki nem bírja a hőség által okozott nagyobb terhelést, nem kell lemondania a nyári sportról. Folytassa egy légkondicionált edzőteremben a mozgást.

Egy hűsítő zuhany

Jól leizzadva ne álljunk a jéghideg víz alá, ugyanis a túlhevült testre nincs jó hatással, szédülést, rosszabb esetben szívritmuszavart okozhat. Várjunk 15 percet és utána kellemes hőmérsékletű, langyos vízzel zuhanyozzunk!

Hallgassunk a testünkre!

A hőségben nappal fáradtnak és kimerültnek érezhetjük magunkat, de ez nem alapja a kifogásoknak, hogy a díványon töltsük az időnket. Hogy a kint töltött idő kevesebbet ártson, mint használ, mindenképpen kerüljük a 11 és 15 óra közötti napszakot a szabadtéri sportnál. Ekkor ugyanis a Nap szinte függőlegesen süt a Földre és az UV-terhelés különösen magas. Délutánra eléri a csúcsértéket a hőmérséklettel és az ózonértékkel együtt. Egyénfüggő, hogy ki mennyire érzékeny a nyári melegre. Ugyanakkor köze van a hőmérséklethez és a meleg periódushoz is, mert idővel a szervezet akklimatizálódik. Figyelembe véve a környezet hatásait és szervezetünk jelzéseit kezdjünk hozzá az edzéseinknek is. Ha másra nem marad erőnk, tegyünk egy szép esti sétát vagy egy kirándulást a tónál. A jótékony hatását érezni fogjuk.

Töltődjünk fel a szabadban nyáron is!

WR

 

Rovat: