csütörtök, 2018. augusztus 16., Ábrahám

Sport és relaxáció: az erdő és a hegyek

A hegyi túrák nem csak változatos időtöltést ígérnek a friss levegőn, hanem a test olyan igénybevételét is, amely a teljesítőképességet nagy mértékben növeli. Órákhosszat tartó túrára vállalkozunk magasabb fekvésű helyek elérését célozva vagy kényelmesebben kirándulunk a völgyben? Ha rendesen megtervezzük, csak profitálhatunk belőle, jót teszünk testünknek és lelkünknek egyaránt. A megfelelő felszereléssel és a teljesítőképességünkhöz mérten kiválasztott útvonallal a kevésbé edzett, túlsúlyos vagy idősebb emberek is lehetőséget kapnak a természet által nyújtotta élmények és a hatékony állóképességet növelő edzés összekötéséhez.

Sport és relaxáció: az erdő és a hegyek

A melegebb nyári napokon ajánlott az árnyékban tartózkodni. De mit tehetünk, ha hét ágra süt a nap, és a 40 fok ellenére sem szeretnénk kihagyni a szabadban való sétálást? A hűs erdőben elbújhatunk. A fák, a növények, a madarak és az erdők mezők kis lakóinak közelsége jót tesz lelkünknek. Nem csak színterápián veszünk részt egy-egy séta alkalmával. Elmerülünk a madárcsicsergésben, dalolva beszélget a rigó és a pacsirta. A lágy nyári szellő hintáztatja faleveleket, azok egymással légies táncot járva susognak körülöttünk. Az apró hegyi patak csobogását követve eljutunk a forrásig, megtöltjük kulacsunkat és érezhetjük a többezer éves kristálytiszta víz éltető erejét. Ez a néhány óra felér egy meditációval, és közben fizikai teljesítményünket is növeljük.

A természet élvezete, a szabadidő aktív eltöltése, sportolás: a túrázás mindezt lehetővé teszi. Milliók hobbijává vált a túrasport, felhúzzák cipőiket és veszik magukhoz felszerelésüket hétről hétre. Aki rendszeresen kirándul, hozzájárul szívének, keringésének, tüdejének egészségéhez, erősíti izmait, és a szabad levegőn való mozgásból az immunrendszer is profitál. Segít fejfájás, idegesség és stressz ellen, úgyhogy a túracipő egy jó befektetés.

A zavartalan élményhez szükségünk van a megfelelően összeállított felszerelésre. Az egyik legfontosabb a jól megválasztott túracipő, amely a terephez és a lábunkhoz is tökéletesen passzol. A boka fölé érő, jól megkötött, csúszásálló talpú, vízálló és kellően kipárnázott lábbeli támogatja teljesítményünket. A megfelelő ruházat is elengedhetetlen, ezért legyenek nálunk viharálló, légző anyagú darabok. A réteges öltözködés a legtanácsosabb, hogy időjárástól függően egy-egy réteget mindig fel- vagy levehessünk.

Kezdésnek egy két-három órás, lankás, enyhén dombos tájon túrázás egy jó belépő vagy újrakezdés. Az emelkedős gyaloglás maximum két órát tartson, ezt már a lejtős szakasz kövesse. Egy egészséges és átlagosan edzett ember 300-400 méter szintkülönbséget tesz meg óránként, ehhez mérten az edzetlenebbek legyenek óvatosabbak. A tapasztalatlan vándorok bátrabbaknak érzik magukat és sokat be akarnak vállalni. Túl gyorsan igyekeznek megtenni az emelkedős szakaszt, amely kimerüléshez, sérüléshez vezethet. Elegendő szünetet iktassunk be! Ilyenkor kis szénhidrát pótlást is csinálhatunk, azaz együnk friss vagy aszalt gyümölcsöt, esetleg egy otthon készített finom szendvicset. Ne feledkezzünk meg a folyadékpótlásról akkor sem, ha nem lennénk szomjasak! A folyadékvesztés ugyanis a terhelés intenzitásától és a hőmérséklettől függően 0,5-2 liter is lehet óránként.

A hátizsákunkban lehet váltóruha, étel és ital. Legyen nálunk mobiltelefon, ha szükség lenne telefonálásra, még ha sok helyen nincs is térerő. Iránytű, térkép, elsősegély doboz, napvédő krém, sapka és napszemüveg szintén nagyon ajánlottak. A nehezebb terepekre ajánlott takarót vinni, hogy az esetleges sérültet védje a kihűléstől, és egy síp a jelzéshez.

A vándorbot nem csak a gyakorlottak eszköze, a kezdők is magukkal vihetik, ugyanis ereszkedésnél segít az ízületek kímélésében, tartást és egyensúlyt ad a nehezebb, egyenetlenebb talajnál.

A túrázás kor- és súlyhatár nélkül kiváló edzés az addig lustább napokat kedvelők számára is. Nem kell egyből a legmagasabb hegycsúcsot megcélozni, helyette könnyebb, ízületkímélő útvonal választása bizonyul a kezdetben a legjobb alternatívának. A sikerélmény erőt és kedvet ad a következő, és egyre nehezebben teljesíthető túrákhoz.

WR

 

Rovat: