kedd, 2018. október 23., Gyöngyi

Segítünk kibírni tavaszig

Biztosan nem én vagyok az egyedüli, aki már nehezen bírja a hideget, a korai sötétséget, azt, hogy valaki a családban biztosan tüsszög vagy köhög. 

Segítünk kibírni tavaszig

Nézzük, mit tehetünk, hogy a következő pár hét minél kevesebb kényelmetlenséggel teljen el.

Teázzunk!

A fekete tea csökkenti a szív- és érrendszeri halálozást – derítették ki holland kutatók. Azoknak volt a legkisebb a kockázata egy szív- és érrendszeri katasztrófára, akik napi több mint 6 csésze teát ittak meg, de már a napi 3-6 csésze tea elfogyasztása is csaknem 50 százalékkal csökkentette a szív- és érrendszeri halálozások arányát. Valószínűleg a fekete tea flavonoid (antioxidáns) tartalma felelős a pozitív hatásért. A chatechin nevű flavonoid típusú vegyület képes csökkenteni a véralvadást és a gyulladásokat, értágító nitrogén-oxidokat szabadít fel.

Kávézzunk is!

Nem kell a kávét teára cserélnünk -ihatjuk napi rendszerességgel, 3 csésze mennyiségig. A kávé képes csökkenteni a szívinfarktus vagy stroke kialakulásának esélyét. A napi 2-3 csésze kávét fogyasztó, egyébként egészséges életmódot folytató férfiak halálozási kockázata például 10 százalékkal volt alacsonyabb a nem kávézó, de egészséges emberekéhez viszonyítva. A nők esetében  az Amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézetnek még jelentősebb előnyt sikerült kimutatni: 15 százalékkal lett alacsonyabb a halálozási kockázatuk azoknak, akik naponta legalább két kávét ittak meg.

Sétáljunk, ha süt a nap

Szmog vagy borult ég, korai sötétedés, erős szél vagy dermesztő mínuszok… Nem csoda, ha ilyenkor sokan az orrukat sem dugnák ki – de muszáj, hiszen dolgozni, iskolába járni, gyereket hozni vinni, vásárolni kell. Ám ha épp semmi kötelező feladat nincs, akkor is menjünk ki, ha épp napos idő van.

Szerotonin képződik a szervezetünkben, ha napsütés ér minket, márpedig a szerotonin hangulatjavító. Mivel a hosszú és borongós téli napok alatt jelentős hiány alakul ki belőle, amikor csak tehetjük, pótoljuk ezt. A fényterápia is hatásos lehet erre – de egy séta, korcsolyázás, szánkózás vagy családi program még jobb, mert mozgással jár. Ugyanígy fontos a D-vitamin is – aminek előállításához napfényre van szükségünk. A téli mozgásnak is jó hatása van. Szervezetünk ugyanis ilyenkor több hő termelésére van kényszerítve, ezáltal tehát szó szerint felmelegszik a test. Depresszió ellen is nagyon jótékony hatású, ha ilyenkor mozogni kezdünk.

Fogyjunk a hideggel!

Az a (sarkvidékinek érzett) hideg, ami megcsap minket, amint kilépünk az ajtón, hasznot is hozhat. Serkenti a kalóriaégetést! A zsírnak több fajtája van: a fehér zsír energiát tárol. Meghízunk, ha sok van belőle. A barna zsír viszont hőt termel és kalóriát éget, reszketéskor is ezt használja a szervezetünk.

A hidegben növekedik szervezet barnazsírszövet-termelése. A didergés során az agyunk jelzésére növekedik az izmok hőtermelő hatása, éppúgy, mintha edzést végeznénk. Ha fázunk, akkor a fehér zsírszöveteink is úgy kezdenek el működni, mint a barna zsírszövetek. Azt azonban hangsúlyoznunk kell, hogy a fázás és a didergés hatása nem hasonlítható össze a testedzés jótékony hatásával – ám a fázást talán ezentúl kevésbé éljük meg tragédiaként – gondoljunk arra, hogy legalább karcsúsodunk általa.

Tervezzünk utazást, kirándulást, rokonlátogatást, bármit!

Én már alig várom a nyarat, ha utazási hirdetést látok, akkor is megnézem, ha számomra elérhetetlen helyet kínál… Gondolatban utazom kicsit – majd szétnézek a tavaszi városlátogatások kínálatában. Annyi szép helyre lehet elmenni! Jó kicsit elképzelni, hogy kiválasztunk vagy nyerünk egy utat, és különleges helyen töltünk pár napot. Lélekben máris tavasz vagy nyár van, míg kinn röpködnek a mínuszok!

Most süssünk almás pitét, csináljunk forralt bort!

A mákos édességek, a lassan fonnyadó almákból készülő remek piték vagy morzsasütik és finom forraltborok ideje ez! Ha didergősen, fáradtan és rosszkedvűen érünk haza, elegünk van mindenből és mindenkiből, a legjobb gyógyír, ha gyorsan készítünk egy forralt bort és sütni kezdünk. Mire a lakás megtelik a bódító illatokkal, már szinte dudorászunk is jókedvünkben. Most van itt az ideje az esti közös főzéseknek is, jó hanglatú beszélgetéseknek…

Most tervezzük meg, hogy milyen változásokra van szükség!

Érlelődik bennünk egy felújítás ötlete? Átalakítanánk a konyhát vagy a fürdőszobát? Használatba vennénk az eddig kihasználatlan kis keret vagy teraszt, erkélyt? Most kezdjünk el ötleteket keresni és árajánlatot kérni, mert hetek telnek majd el, mire minden összeáll és a megfelelő szakember megfelelő árajánlata alapján elkezdődhet a munka, vagy épp mi magunk hozzálátunk a megvalósításhoz. Itthon vagyunk, a neten számtalan ötletet találunk, szakértőket kérdezhetünk, kupaktanácsot tarthatunk.

Jelentkezzünk be!

Mivel szinte nincs olyan szakrendelés, ahova várakozás nélkül be lehetne jutni, így most érdemes bejelentkezni, ha valahová ideje lenne elmennünk! Például allergológiai szakrendelésre, kardiológiára, fogászatra, és ugye a nőgyógyászati ellenőrzésekről se feledkezzünk meg. Kérjünk időpontot most, hogy aztán tavasszal letudhassuk a kötelező köröket!

És végül törődjünk bele: akkor is tél van és akkor is hideg lesz, ha mindezt személyes sértésnek vesszük és rossz kedvűek vagyunk miatta. Felesleges emiatt búsongani, ettől nem lesz jobb senkinek!

Kéky Kira

Rovat: