hétfő, 2018. május 28., Emil, Csanád

Rosszul tekertem a szobabiciklit!

Neked van otthon szobabiciklid? És fogyni vágyás miatt hajtod - már amikor eszedbe jut? Akkor figyelj jól, mert lehet, hogy nagyon rosszul csinálod! 

Rosszul tekertem a szobabiciklit!

Ne már, nem jól tekertem? Körülbelül ez volt az érzésem, amikor egy edző megosztotta velem a zsírégetés titkát. Mármint nem azt, hogy szalonnából hogyan lesz töpörtyű, hanem azt, hogy belőlem hogyan lesz karcsúbb nő. És miként égethetek zsírt ágyban fekve is. Merthogy a zsírégetésben, a zsírégető mozgásformákban az a jó, hogy nem csupán az edzés alatt égetünk kalóriát, hanem – ha megfelelő mozgásformát választottunk – akkor a testedzés után is! Az intenzív kalória-felhasználás ebben az esetben fürdés alatt, sőt még az ágyban fekve is folytatódik. Ennek oka, hogy a jól megválasztott mozgástól növekszik a zsírégetésért felelős enzimek mennyisége, fokozódik az oxigénfelhasználás. Ha ügyesek voltunk, akkor akár az edzés utáni 36-48 órán keresztül is.

Elárulom a kulcsszót: intervallumedzés.

Tudom, furcsán hangzik, de érdemes megtanulni, mert nekünk, esendő, a nap 24 óráját is kevésnek tartó nőknek (munkamániásoknak, feleségeknek, anyáknak) ez nagy-nagy segítségünkre lesz. Segítségével gyorsan, nagy hatékonysággal lehet zsírt égetni. Miután hajoltál, guggoltál párat és átmozgattad a nyakad (ugye, milyen jólesett?) pattanj nyeregbe. Kényelmes, normál tempóban tekerj 5 percig, közben simán átgondolhatod, mit kell még ma tenned vagy mit kell venni a boltban – de tartsd magad az 5 perchez és végezz addig, ugyanis a következő egy percben semmire nem lesz lehetőséged, csak túlélni akarsz! Most ugyanis 1 teljes percen át maximális erőbedobással tekerd a biciklit. Tényleg, ahogy csak kifér a csövön!

Aztán ahogy ez letelt, akkor újra 1 percig lassan tekerj, pihenj, lihegj – de maradj mozgásban. Hagyd, hogy a pulzusod lecsillapodjon. Ha azt veszed észre, hogy még egy perc múlva is kapkodod a levegőt, akkor – néhány alkalom erejéig - lehet kicsit hosszabb ez a szakasz. Előbb-utóbb elég lesz 1 perc ahhoz, hogy felkészülj az újabb menetre. Készen állsz? Start! Újra egy kemény perc jön, kifulladásig, teljes erőbedobással biciklizz! És következik az 1 perc (vagy szükség esetén kicsit több) pihenő, a kényelmesebb tempó.

Ez az intervallumedzés lényege! Azzal, hogy váltogatjuk a teljes erőbedobást és a kényelmesebb tempót (3-5 ilyen ciklust végezve) jelentősen növeljük a szervezet edzés utáni oxigénfelhasználását – és zsírégető üzemmódban maradunk még órákig. A mozgásprogram legvégén, zárásként 4-5 percen át még nyugodt tempóban kell tekerni, hogy a szív is megnyugodjon és a lábad izmai is kioldódjanak. Ha ezt a programot heti 1-3 alkalommal sikerül elvégezni, akkor az bizony elég hatékonyan, az egyenletes, gyors tempójú biciklizéshez képest tízszer (!) hatékonyabban képes csökkenteni a testzsír mennyiségét. Ki is próbáltam, és bizony kiköpködtem a tüdőm, és az egy perc végeláthatatlanul lassan telt, az utolsó ilyen körben. Azt hittem, belehalok. De ami nem öl meg, az erősebbé tesz – most szó szerint is!

És amire még oda kell figyelni: jóval több fehérjére és (ó, szent kakaóscsiga!) kevesebb szénhidrátra van szükséged ahhoz, hogy a maximális hatást kihozd ebből a helyzetből. A szervezet ugyanis ilyenkor izmot épít. Válassz több sovány tejterméket, sovány húst, bármilyen halat (lehet zsírosabb is), fehérjében gazdag növényeket, tojást. És csökkentsd a gyorsan felszívódó szénhidrátok mennyiségét, mivel azok nagyon kedvezőtlen hatással vannak a zsírégetésre.

Ha ezt nehéz is tartani, azt azért csak kibírod, hogy intervallumedzés előtt 3 órával már ne egyél, vagy még egyszerűbb, ha az edzést reggel, éhgyomorra végzed – ha bírod. Ezt a változatot nem mindenki szervezete tolerálja ájulásérzet nélkül. Ha ez semmiképp sem megy,  akkor alacsony glikémiás indexű ételeket egyél mértékkel, vagy még jobb, ha tisztán fehérjét fogyasztasz előtte. (Tojást, túrót, valamilyen sovány húst.) Ezt a fehérjegazdag étkezést kell követni közvetlenül edzés után is: így van lehetősége a szervezetnek arra, hogy a szükséges cukrot a testzsír lebontásából állítsa elő.

Te kipróbálod? 

Kéky Kira

Rovat: