szerda, 2017. december 13., Luca, Otília

Óh, édes, ártalmas nedűink

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik ajánlása szerint érdemes a teljes kalória-bevitelnek csak a tizedét hozzáadott cukorral rendezni, még jobb, ha ez az arány 5 százalék alatt marad.

A márkás üdítők cukortartalmában több mint háromszoros különbség lehet. A cukrosabbakból egy háromdecis adaggal az egész napos ajánlott mennyiség megtalálható. Az 5 százalékos szint 25 gramm - 6 teáskanál - cukrot jelent. Tehát a legcukrosabb üdítőkből egy háromdecis pohárral már túl is lépjük a WHO-ajánlásban szereplő 25 grammos limitet.  A cukros üdítők fogyasztásától tartósan megnő a  vércukorszint, és a fogak is sokkal jobban szuvasodnak, mert a szuvasodást okozó baktériumok lényegében cukron élnek. A kóláknál mindehhez még hozzájön a foszforsav, amely kis mennyiségben természetesen nem okoz problémát, de rendszeres, nagy mennyiségű bevitele a fogakat rongálhatja.

A Queensland University of Technology kutatói szerint a túlzott cukorfogyasztás a drogokhoz, például a kokainhoz hasonlóan növelik a szervezet dopamin szintjét. A hosszútávú cukorfogyasztás viszont a dopamin szint csökkenésével jár. Ez pedig azt a következményt vonja maga után, hogy az embereknek egyre többet kell fogyasztaniuk belőle, hogy jól érezzék magukat, és elkerüljék az enyhe szintű depressziót – olvasom egy korábban megjelent cikkben.

Érdekes online kutatás volt nyáron a 18 év feletti rendszeresen internetezők körében, amiben a referencia beviteli értékkel kapcsolatos információk ismertsége és használata került országos elemzés alá.  

Lássuk, miről szólt a történet? A felmérésből kiderült, hogy a honi vásárlóknak kifejezetten fontos, hogy a napi élelmiszerek mennyi cukrot tartalmaznak. Miközben cukorbevitelük kordában tartására ugyan sokan cukormentes termékeket fogyasztanak, de csak kevesen tudják, hogy a cukormentes italok egyúttal kalóriamentesek. A válaszadók háromnegyedét a vásárlásukkor befolyásolja, hogy az élelmiszereknek mik az összetevői. Kiderült, hogy a kétharmaduknak a termék cukortartalma, több mint felüknek pedig a színezék- és szénhidráttartalom, továbbá a tartósítószer jelenléte, vagy hiánya is fontos. Akik odafigyelnek a bevitt cukor mennyiségére, többféle stratégiát alkalmaznak a cukorbevitel kordában tartására. A legtöbben ezt úgy oldják meg, hogy odafigyelnek az elfogyasztott élelmiszerek cukortartalmára, sokan választanak cukormentes terméket, mégis, a válaszadók csupán csak 10 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem fogyaszt cukrot.

A kutatás egyik érdekes eredménye, hogy bár a hazai fogyasztók háromnegyede jól tudja, hogy minél több cukrot tartalmaz az adott élelmiszer annál nagyobb a kalóriatartalma, amikor viszont az üdítőkről kérdezték őket, mintha elbizonytalanodtak volna. Azt ugyanis, hogy az üdítőitalok esetében a kalóriamentesség egyben cukormentességet is jelent-e, vagy fordítva, azaz a cukormentesség egyenlő-e az energiamentességgel, viszonylag kevesen tudták.

Mindenesetre tudni kell, hogy a víz, a szénsavmentes ásványvíz és az ízesítetlen tea a legjobb szomjoltó. Ugyanis a különböző üdítőitalok – bármennyire szeretjük is ezeket – nagyon sok cukrot tartalmazhatnak.

Krasznai Éva

Rovat: