szerda, 2018. szeptember 19., Vilhelmina

A nemi hormonok szerepe

A köztudatban a nemi hormonoknak leginkább a külső és belső nemi jellemzők kifejlődését, illetve a nemre jellemző viselkedést tulajdonítják. A valóság azonban az, hogy a nemi hormonoknak és azok változásainak az élet első pillanatától kezdve az utolsóig fontos szerepe van a szövetek, szervek fejlődésében, működésében is. Ez alapján könnyen megérthető, hogy a hormonszintváltozások kihatással vannak az egész test, és így az idegrendszer működésére is.

A nemi hormonok szerepe

A menstruáció ciklikus hormonális változásai komplex hatással vannak mind a testi, mind a lelki működésekre. Van, aki szinte meg sem érzi, van, akinél komoly, a hétköznapi életet megnehezítő tüneteket eredményez. Súlyosabb esetekben ezek a tünetek párkapcsolati problémákhoz, munkahelyi konfliktusokhoz vezethetnek. A hormonális változások következtében, a menstruációt megelőzően jelentkező testi és lelki tünetegyüttest premenstruális szindrómának (PMS) nevezzük. A PMS a fogamzóképes nők többségét, felmérések szerint 75%- át érinti (egyes vizsgálatok azonban 80-90%-ról számoltak be!). A PMS a menstruáció előtt 14-2 nappal kezdődik és a menstruáció 1.- 2. napjáig tart.

Testi tünetek: ödéma, puffadás, emésztési zavarok, megváltozott étvágy, fokozott szénhidrátéhség, mellfeszülés, fejfájás, alhasi nyomásérzés, fáradékonyság, hányinger, súlygyarapodás, immunológiai, vagy reumatológiai megbetegedések, gyulladások aktiválódása, ízületi fájdalmak.

Lelki tünetek: irritábilitás, szorongás, dühkitörések, érzelmi labilitás, nyomott hangulat, fokozott érzékenység, figyelemzavar, koncentrációzavar, alvás problémák, általános rossz közérzet, fáradékonyság, aktivitás hiánya. A döntően hangulati elemekből álló formát premenstruális diszfóriás zavarnak (PMDD) nevezzük, és a fogamzóképes nők 3-8%-át érinti. Ha figyelembe vesszük, hogy a fogamzóképes nők legalább 75%- a szenved a menstruációs ciklus 28 napjából 4-16 napig az enyhétől a hétköznapi életet (párkapcsolat, munka) ellehetetlenítő tünetektől, akkor látszik, hogy egy igazán fontos problémáról van szó.

A testi és lelki tünetegyüttes, a PMS kezelése: Minden egyes nőnél egyénre szabottan kell kialakítani a terápiát. Néhányan már az életmód-változtatástól is lényegesen jobban vannak, de van, akinek csak a gyógyszeres terápia segít.

Életmódváltozás

  • Az aktív, rendszeres mozgás csökkenti a vizesedést, a feszültséget, a puffadást, edzi a vegetatív idegrendszert, javítja a vérkeringést. Nem javasolt ízületi gyulladásnál, aktív immunrendszeri folyamatoknál, ilyenkor inkább a pihenés a szükséges.

  • Megváltoztatott étrend: célszerű a finomított szénhidrátok, a só, a koffein, az alkohol és a nikotin bevitelének csökkentése. Rostdúsabb és fehérjében gazdagabb étrend, napi többszöri kis mennyiségű étkezés javasolt, amely csökkenti az emésztési panaszokat, a vizesedést, a súlygyarapodást, az irritábilitást.

  • Ellazító programok: szaunázás, forró fürdő, relaxáció, jóga, vagy egy kellemes séta a természetben.

Természetes gyógymódok alkalmazása

  • Ásványi anyagok közül bizonyítottan jótékony hatása van a magnéziumnak (napi 200-300mg tiszta formában) és a calciumnak (napi 1000mg).

  • A vitaminok közül egyértelműen ajánlott a B6 vitamin szedése, de egyesek jótékony hatását írták le a C és az E vitaminnak is.

  • Ma orvosilag is elfogadott a különböző gyógynövénykeverékek, teák alkalmazása, ahol a különböző hatású (nyugtató, vízhajtó, emésztést könnyítő) gyógynövények együttese, számos tünetet hatékonyan enyhít.

  • A homeopátiás készítmények is hatékonyan alkalmazható a tünetek csökkentésére.

Súlyosabb esetekben nem kerülhetjük el a gyógyszeres kezelést:

  1. A hormonális terápia részben az ovuláció gátlását (fogamzásgátló), azaz a PMS alapjául szolgáló hormonális zavar mesterséges megszüntetését, részben egyéb ösztrogén- kezelést jelent. Alkalmazásakor számos jótékony hatása mellett a mellékhatásokat, valamint a kockázati tényezőket is figyelembe kell venni. Ma már elfogadottak a női hormonális rendszert befolyásoló gyógynövényalapú gyógyszerek is.

  2. Nem-szteroid gyulladáscsökkentők jók a fájdalomcsillapításra, és a gyulladásos folyamatok csökkentésére.

  3. Súlyosabb vizesedés esetén szükség lehet vízhajtók adására.

  4. A hangulati és stressz tünetek súlyossági fokától függően, illetve PMDD (döntően hangulati elemekből álló zavar) esetén szükség lehet antidepresszánsra. A depresszióhoz és a szorongásos betegségekhez (pl. pánikbetegség) hasonlóan a PMDD esetében is fontos szerepe van a szerotonin anyagcsere kóros változásának, így érthető, hogy itt is a leghatékonyabbak a szerotonin anyagcserére ható gyógyszerek. A PMDD felismerése és kezelése azért is fontos, mert hajlamosíthat későbbi depresszióra. A hangulati, illetve szorongásos betegségekben szenvedő nők tünetei a menstruáció környékén romolhatnak, de hatékony kezelésük esetén, állapotuk javulása mellett, testi és lelki (PMS) tüneteik megszűnéséről számolnak be.

A PMS azon túl, hogy nagyon meg tudja nehezíteni a tőle szenvedő nők életét, segíteni is tud. Aki érzékeny a női hormonok ciklusos ingadozására, feltehetően érzékeny lesz más, nagyobb hormonális változásokra is, mint például a szülés utáni állapot és a menopauza. Így a PMS-ben, különösen annak hangulati változatában (PMDD) szenvedők tudatosan felkészülve megelőzhetik a szülés utáni depressziót, illetve a menopauza környékén kialakuló hangulatzavart is. Bár itt most a női hormonális működés egyik „negatív oldaláról” írtam, de jó azt is mellé tenni, hogy a női hormonális ciklus számos betegségtől (például stroke, szívinfarktus) „véd”, azok előfordulásának gyakoriságát csökkenti. A PMS-nél is, mint minden más betegségnél (például allergia, cukorbetegség) fontos megismerni minden elemét, és megtanulni együtt élni vele, úgy, hogy ne ahhoz mérten kelljen tervezni a nyaralást, a szabadságot, hogy nehogy véletlenül azokra a napokra essen, illetve ne legyenek olyan napok, amikor nem ugyanúgy tudjuk élvezni az életet, mint máskor. Mindenkinek felhőtlen nyaralást kívánok!

Dr. Fornádi Annamária
pszichiáter

 

Rovat: