hétfő, 2018. október 15., Teréz

Napfény - nemcsak a lelkünket simogatja, de a testünk is éhezi

A D-vitamin krónikus hiánya a lakosság jelentős részét érinti. Ha D-vitamin tartalékaink teljesen kiürülnek, annak hangulatunk és szervezetünk is kárát látja, ezért pótlásáról kortól és nemtől függetlenül gondoskodnunk kell.

Napfény - nemcsak a lelkünket simogatja, de a testünk is éhezi

Sokan nem figyelnek eléggé arra, hogy állnak szervezetük D-vitamin tartalékai. Azt gondolják, hogy a napsütés majd feltölti a szervezet D-vitamin-készletét, de a javasolt napi mennyiség még a nyári időszakban sem feltétlen fedezhető kizárólag a természetből. A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, ezért nagy előnye, hogy lassan ürül ki a szervezetből.

A D-vitamin nemcsak felnőttként fontos, hanem egészen korán, már a fogantatástól kulcsszerepet játszik a fejlődésben. Várandósság idején megnő a kismama vitaminszükséglete: a D-vitamin a magzat fejlődése mellett a kismama immunrendszerének megfelelő működéséhez is szükséges. A D-vitamin súlyos és tartós hiánya gátolja az egészséges csont- és sejtfejlődést, kárát látja az immunrendszer fejlődése és növeli a gyermekkori cukorbetegség kialakulásának a kockázatát. Fokozhatja a szív- és érrendszeri, illetve számos bőrbetegség, valamint a rákos megbetegedés kialakulásának a kockázatát.

Nemcsak testünkre, lelkünkre is hat ez a vitamin. Gondoskodik az idegrendszer megfelelő működéséről, segítségével nyugodtabbak, optimistábbak lehetünk. Fokozza a hormonképződést és javítja a vérkeringést. Méregtelenítő hatása is van, mivel a szervezet ólommentesítését látja el, de a szív-, izom- és az immunrendszer munkájához is D-vitaminra van szükség. Hazánkban jelenleg több mint 800 ezer csontritkulásos beteg él, a riasztó tendenciához pedig nagymértékben hozzájárul a D-vitamin-hiány, amely kortól és nemtől függetlenül, az élet bármely szakaszában komoly problémát okozhat. A hazai ajánlás szerint napi 1000 NE (Nemzetközi Egység) D-vitaminra van szüksége az egészséges szervezetnek, míg D-vitamin hiány esetén ennek duplájára, 2000 NE-re. Számos élelmiszer remek D-vitamin-forrás, így például a tojás, a máj, a tengeri halak vagy a gomba.

Rovat: