hétfő, 2020. január 20., Fábián, Sebestyén

Motiváció megtalálása nem csak az évkezdéskor

Aki az életén változtatni, sport vagy életmód célkitűzéseit megtartani, vagy javítani szeretné, annak mindenekelőtt megfelelő motivációra van szüksége. Segítünk néhány praktikával, ha kifogytál belőlük.

Motiváció megtalálása nem csak az évkezdéskor

Mi is az a motiváció?

Érezted, hogy egy erő arra késztet, hogy megtegyél bizonyos dolgokat? Az a motiváció. Egyik fajtája a külső motiváció, azonban ez hosszú távon nem olyan hatékony, mert az elvárásokra építkezik. Ha megfelelési kényszerből, mások kedvéért, társadalmi elismerésért, elfogadás érzéséért vagy egy jutalomért teljesítenéd a célt, sokkal kisebb eséllyel leszel eredményes, rövidebb távon azonban működhet. Ilyen helyzet volt, amikor be akartál kerülni az iskolai sportcsapatba vagy fegyelmezetten viselkedsz, amikor új közösségbe szeretnél beilleszkedni. A motivációs tényező egyértelműen külső a félévi bizonyítvány jobb jegyeiért való hajtásnál, vagy egy negatív kimenetel elkerülése, például a sebességmérő előtti lassításkor.

A belső motiváció már személyes indíttatást jelent, azaz a hajtóerő belőlünk fakad. Az érzéseink kerülnek előtérbe, nem csak az eredményben, hanem már a cselekvésben is megtaláljuk az élményt. Ha elérjük a sokszor említett flow-t, akkor biztosak lehetünk, hogy a belső motiváció mozgat minket. Ezt átélhetjük sport közben, amikor az edzést is élvezzük és nem csak a versenyre készülünk, amikor a munkahelyen a saját előre lépésünkért végezzük feladatainkat magasabb fordulatszámon, vagy egy társaságba a megszokás és a megfelelés helyett azért járunk, mert nagyszerű oda tartozni.

Hogyan válasszunk eszközt?

A kívánt teljesítmény elérésében minden tárgy, esemény vagy ember segítségünkre lehetnek, amelyek motiváló hatással bírnak ránk. Felismerjük, ha a kedvező irányba haladunk, mert az optimális vagy tökéletes eszközöktől, és használatuk következményétől növekszik teljesítőképességünk, emelkedik energiaszintünk. A motivációs eszközöket használhatjuk az eredmény érdekében, azonban csak a cél pontos definiálását követően. A siker eléréséért határozzunk meg konkrétan, hogy mit, hogyan és mikorra szeretnénk megvalósítani. A határidő megadása fontos!

Miért találjunk motivációt?

Nem csak január 1-jén, hanem év közben is többször támad aktivitásra sarkalló gondolatunk. Ezek viszont csak akkor válnak tetté, amikor a megfelelő motivációval le tudjuk győzni a bennünk lakó lustaságot. Az alapgond ugyanis ott van, hogy a szándék, azaz a gondolat, és az indulásra jelet adó blokk agyunk két különböző részében található.

Mindannyiunknak többször volt már sportos célkitűzése, akár már a futócipőt vagy fitneszbérletet is megvásároltuk hozzá. A kényelem azonban nagy úr, és nem támogatja a fejlődést. Hiszen a kanapéért is fizettünk, miért ne használnánk ki minden lehetséges percet, amit eltölthetünk rajta? Hasonló a helyzet az étkezési szokásaink változtatásával is. Minden érzékszervünk tiltakozik az elején, még akkor is, ha ismerjük a kitűzött cél életünkre, egészségünkre gyakorolt jótékony hatását, vagy már láttuk is a dietetikus által elküldött személyre szabott étrendet, amely egyáltalán nem tartalmaz riasztó élelmiszereket vagy madárkányi mennyiségeket.

Boldog és elégedett

Ha teljesítjük azt az első időszakot, amikor a cselekvés szokássá válik, akkor már a célunkhoz vezető úton haladunk. Minden egyes apróbb siker pedig további motivációt ad számunkra, hiszen az elért eredményeinkkel növekszik önbizalmunk és önbecsülésünk is. Ezzel újraindul a kör, és az elismeréshez, győzelemhez kapcsolódó érzelem, a boldogsághormon visz magától előre. Ha egy kis jutalmat is belecsempészünk a mindennapjainkba a teljesítménnyel összhangban, a következő lépés sem marad el.

A kutatások 21 és 40 nap közé teszik a szokások kialakítását, amellyel agyunk valóban elfogadja az új viselkedésmintát. Úgyhogy a gatyánkat fel kell kötni, ha nem vagyunk kifejezetten proaktívak, de semmi nincs veszve! Készítsünk magunknak pozitív forgatókönyvet és tegyük meg az első lépést, mert anélkül biztosan nem tudunk elindulni. Amikor csináljuk, akkor viszont adjunk bele mindent! A hezitálás, a dilemma nem 50%, hanem 0%! Agyunk ugyanis csak a pontosan meghatározott cél felé tud elindulni, és összpontosítani erőforrásainkat.

WR

Rovat: