szerda, 2018. szeptember 19., Vilhelmina

Mínusz 15 fokból plusz 20 fokba – ez még az egészségeseket is megviseli!

Nemrég a fagyosabb tájakon -10 alatt volt a nappali hőmérséklet, a hétvégére viszont + 20 fokot ígérnek. Csoda, ha azt sem tudjuk, mink fáj, miért vagyunk feszültek és miért érezzük magunkat rosszul?

Mínusz 15 fokból plusz 20 fokba – ez még az egészségeseket is megviseli!

Meteoropatának is mondják, ha valaki érzékenyen reagál az időjárásra, romlik miatta koncentrációs képessége, a közérzete, a testi- és a lelkiállapota. Fontos tudni, hogy ez létező probléma, nem képzelt tünet: talán a legjobban úgy lehet megfogalmazni, hogy az ettől szenvedők nem tudják (jól) elviselni a természetben zajló időjárási változásokat (hőmérséklet, páratartalom, légnyomás, szélerősség), érzékenyebb az átlagnál a vegetatív idegrendszerük. Szerencsére nem mindenkit érint, mert elég kellemetlen tud lenni. Ám az egyébként egészségesek számára sem könnyű az alkalmazkodás, ha ilyen nagy hőmérsékleti ingadozást kell elviselni.

A leggyakoribb tünet

Talán ez az, amit a legtöbb ember érez az élete során párszor, ha időjárásváltozás közeleg – ez a fejfájás. Oka valószínűleg a légnyomás csökkenése, a levegő nedvességtartalmának gyors növekedése, a hőmérséklet megugrása. A szervezetünk ugyanis a hőmérséklet-, a légnyomás- és a páratartalom változásaihoz csak lassan képes alkalmazkodni. Kutatásokból úgy tűnik, hogy a frontok által kiváltott migrént az okozza, hogy az agyat ellátó vérerek nem tudnak alkalmazkodni, és feszült állapotban maradnak.

Sajnos nem mindenkinél válnak be a fájdalomcsillapítók, de a szakértők szerint hosszútávon tehetünk azért, hogy a fejfájások gyakorisága és erőssége csökkenjen. A friss levegőn való rendszeres séta, sport, kerékpározás, hosszútávfutás fejlesztik az alkalmazkodóképességet – és hasonló hatása van a svéd- vagy váltózuhanynak is: „megtanulnak” gyorsan reagálni a hőmérséklet változásaira.

Se boldogság, se alvás…

Azzal a helyzettel is sokan találkoznak, hogy hiába jól alvók: ha hirtelen időjárásváltozás van, akkor megjelennek az alvásproblémák. Felborul a napi ritmusunk, a kevés alvás miatt feszültek és ingerlékenyek leszünk, majd napközben erős fáradtság tör ránk, fokozódik a szénhidrát-éhségünk is, tompák, dekoncentráltak vagyunk.

Mivel a test próbál alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, változásra készteti a hormon- és immunrendszerünket, a vérnyomásunkat is. Azok, akik ezt nehezebben viselik, általában – de nem törvényszerűen - rosszabb egészségi és mentális állapotban szenvednek.

A fejfájásnál veszélyesebb

Bár a fejfájás is ki tudja ütni úgy az embert, hogy 24-48 órára szinte teljesen kiesik a normális életből, a hirtelen felmelegedés konkrét életveszélyt is okozhat. Főleg a melegedés kezdetére jellemtő, hogy fiataloknál (akik nem élnek egészséges életet és az érelmeszesedés kezd megjelenni náluk) az ér belhártyájára felrakódott plakkok megrepednek. Ez pedig szívinfarktust okoz!

A melegfront-átvonulása ezen kívül erős vérnyomáscsökkenést (és az ájulásból adódó baleseteket) vagy ritkábban vérnyomásingadozást, az érintetteknél epilepsziás rohamot, a fokozott trombózishajlam miatt tüdőembóliát is okozhat, illetve szívbetegeknél felerősítheti a keringési problémákat.

Ha az időjárás hirtelen változik, mint most is, akkor megnő a balesetek, a szülések (koraszülések) száma, és a statisztikák szerint ilyenkor a sebészeti beavatkozások után több műtéti szövődménnyel kell számolni.

Melegfront esetén a vérerek kitágulnak, ez okoz vérnyomáscsökkenést – ami néha nagyon kellemetlen közérzettel és erőtlenséggel jár – gyakran már a melegfront megérkezése előtt.

Minden más

Vannak, akiknél a melegfront emésztési panaszokat idéz elő, mások reumás panaszokról számolnak be, van, akinél a pulzus szökik az „egekbe”, és vannak, akik vércukorszint-emelkedést tapasztalnak.

A melegfront hatására a depressziósok is rosszabbul érezhetik magukat.

A várandósok számára is gondot jelent a drasztikus változás: leginkább a terhesség első és utolsó trimeszterében reagálnak érzékenyen a kismamák. Ilyenkor gyakoribbak a spontán vetélések és a koraszülések. Ám azt fontos tudni, hogy az időjárási front nem mumus, és nem feltétlenül okoz problémát, csupán előfordul, hogy egyeseknél felerősítik a már meglévő rendellenességeket, betegségeket.

Mit tehetünk?

Enyhíteni lehet a tüneteket, megszűntetni nem. Mint oly sok más tünetnél, a stressz csökkentése, az egészséges, változatos táplálkozás, a rendszeres (ha lehet, szabad levegőn végzett) mozgás sokat segíthet akármilyen életkorban. Ezen kívül a napi 2-3 liternyi folyadék elfogyasztása (ebbe beleszámít a leves és a gyümölcsök víztartalma), a stresszoldó technikák alkalmazása (jóga, meditáció), váltóvizes zuhanyzás és napi minimum 7-8 óra alvás segíthet.

Fontos, hogy legyünk megértőek a frontérzékenyekkel, de ne hagyjuk, hogy passzívan, panaszkodva viseljék ezeket a napokat, a tétlenség, a túlzott féltés, a túlzott kímélet rosszat tesz az önbecsülésüknek. Ha a maguk tempójában, maguk ereje szerint végzik a napi teendőiket, akkor könnyebben túljutnak az olyan nehéz napokon, amelyekben a következő időben vélhetőleg bőven lesz részünk.

Kéky Kira

Rovat: