péntek, 2018. november 16., Ödön

Meleggel a meleg ellen!

A nagy meleg próbára teszi a szervezetünket. A hőségben a perifériás erek megterhelve a szívet a szokásosnál jobban kitágulnak, ilyenkor vérnyomás-ingadozás, gyengeség, rosszullét léphet fel. Gyakoribb az infarktusveszély, az ödémaképződés és a trombózis előfordulása is.

Meleggel a meleg ellen!

Kánikulában, ha tehetjük a dél körüli, kora délutáni órákat otthon, hűvösben, besötétített szobában töltsük, közben többször is langyos, illetve hideg vízzel zuhanyozzunk le. Légkondicionáló helyett jobb megoldás a hajnali és éjszakai szellőztetés, nappal a lesötétített ablakok. Fontos tudni, hogy a 31-35 fokból 21 fokba érkezni talán kellemes, de semmiképpen sem egészséges. A hideg és meleg levegő közötti ingázás nagy eséllyel megfázáshoz, rosszabb esetben tüdőgyulladáshoz vezethet. Próbáljuk ezeket mérsékelni, és irodában, autóban sem túlságosan lehűteni a levegőt.

Különbözőképpen működik a szervezetünk, legtöbbünk a hőségben a szívünket megterhelve erősen izzadunk. A nagy melegben előfordulhat a fizikai teljesítmény nyomán fellépő hősokk is. Ha az izzadás miatt a szervezet sóháztartása felborul, vagy vízhiányosak leszünk izom-, hasi görcs, láz, verejtékezés, bágyadtság, szomjazás, látászavar, légzési nehézség, szapora pulzus, hányinger jelentkezhet. Ilyenkor fontos magunkat, érintett szerettünket az orvosnak megmutatni, a kiizzadt nátriumot, káliumot, magnéziumot, kalciumot pótolni! Lehetőleg ne csak csap-, hanem ásványvizet is igyunk. Fogyasszunk esetleg teát, de jót tesz a paradicsomlé, a kefir, a joghurt, valamint a különböző levesek is. Ugyanakkor kerüljük a tojásos, húsos ételeket – mert ezek vezethetnek legkönnyebben szalmonellás megbetegedésekhez. Együnk ásványokban, vitaminokban gazdag zöldségeket, gyümölcsöket. A lényeg, hogy mindig friss ételeket fogyasszunk!

Ne tartózkodjunk hosszabb ideig déli órákban a napon, különben könnyen hőgutát, napszúrást kaphatunk! Legyen velük kalap – extrém esetben fejünkön vizes kendő –, és nagyobb séták alkalmával akár egy könnyen előkapható esernyő. Ha valaki mellettünk elájul, nemcsak árnyékba húzzuk, de hűtsük is a testét, illetve hívjunk hozzá orvost.

Ne ugorjunk hirtelen a vízbe! Felhevült testünket mindig hűtsük zuhannyal, a vízbe pedig fokozatosan, körültekintően menjünk, hogy a hirtelen hőmérsékletváltást elkerüljük. A hirtelen hideg víz ugyanis reflexes légzésmegállást is okozhat!

Azt pedig talán külön említeni sem szükséges, hogy az alkoholt messziről kerüljük el!

A nyári hónapokban testalkattól, hőmérséklettől és egyéni szükségletektől függően legalább napi 2 liter folyadékot fogyasszunk, ám ez a mennyiség akár napi 3-4 literre is nőhet. Indítsuk be a szervezet önhűtő funkcióját egy meleg levessel vagy egy forró teával! Elsőre csábítóbb lehet egy hideg limonádé, ám egy forró itallal sok esetben kedvezőbb hatást érhetünk el hőháztartásunk helyrebillentését illetően.

A hőség legdrámaibb következménye a hőguta, amikor infarktusszerű tüneteket produkálva a szervezet fehérjéi konkrétan „megfőnek". Ekkor ugyanis akár tragédiát okozva az egész szervezet hőháztartása felborul.

A szívbetegek többsége érelmeszesedésben is szenved, náluk az erek szűkebb “csatornákon"szállítják a vért. Az agy ugyan kiadja a parancsot, hogy több vért pumpáljon a szív, mert a szervezet nagyobb igénybevételnek van kitéve, csakhogy a szívkoszorúerek nem lesznek jobban átjárhatóak, a szív oxigénhiányos állapotba kerül és a kívánt tempót nem lesz képes követni. A nyári meleg a vérnyomást csökkenti, illetve vérnyomás-ingadozást okozhat. A kezelőorvossal konzultálni szükséges arról, hogy nyáron nem kell-e a szívgyógyszer adagolásán változtatni?

Nyáron egyre többen fordulnak orvoshoz bőrkiütések, csalánkiütés és ekcéma miatt. Talán eszükbe sem jut, hogy a problémát az eddig használt antibiotikumok és gyulladáscsökkentő krémek okozzák, néhányuk ugyanis fényre érzékeny.

Védjük a szemünket! Hordjunk UV-védelemmel ellátott napszemüveget, mert az erős napsütés a szemünkben is kárt tehet. Az öltözködésben kerüljük a feketét! Válasszunk inkább fehér pamut- és vászonruhákat, amelyek a fényt is visszaverik, és a szellőzést is biztosítják.

A csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessük és ami a legfontosabb, soha ne hagyjunk gyermeket, állatokat zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban.

Krasznai Éva

Rovat: