szerda, 2018. szeptember 19., Vilhelmina

Még egy kis tél - kirándulás a Tátrában

Ez a tél is elmúlik lassan, kinek örömére, kinek bánatára. Aki igazán szereti a fehér tájakat, az talán kevesli az idei havat. Remek lehetőség egy kis utótelelésre a Szlovákiában található Magas-Tátrában való túrázás. Nem is kell sokat utaznunk ahhoz, hogy elérjük ezt a természeti csodát.

Hazánkban nem találhatunk a Magas-Tátrához fogható kirándulóhelyeket, ezért igazán vonzó lehet számunkra egy hétvége a tiszta levegőjű havas csúcsok között. Túrázás, kirándulás, hegymászás, síelés; ezen sportok szerelmesei különösen értékelik az itteni lehetőségeket. Igaz, ilyenkor még néhány magasabban fekvő rész le van zárva a túrázók elől, de sok menedékházhoz vezető út tavasszal is járható. Indulás előtt mindenkép tájékozódjunk az aktuális korlátozásokról és természeti viszonyokról.

A Kárpátok legmagasabb hegyvonulatáról van szó, így természeti adottságai különlegessé teszik. A Magas Tátrát a Tátrai Nemzeti Park is óvja, ha idelátogatunk, figyeljünk mi is a környezetünkre. A terület igen gazdag növény- és állatvilággal büszkélkedhet: több ezer növényfajt határoztak meg itt, és bár  a turistákat kerülik, él erre zerge, szirti sas és mormota is. A meredek csúcsok, hangulatos völgyek, hágók és vízesések mellett számos természetes tó is gyönyörködteti a szemünket, melyek többségét források táplálják. A turisták dolgát megkönnyítik a kiépített túraútvonalak, a hangulatos siklóvasút, felvonó, a kedvezményekre jogosító Tátra-kártya és tátrai kirándulójegy. A kísérő programok széles skálán mozognak: lehetőségünk van részt venni barlangtúrán, csónakázni egy tengerszemben, fürdeni az itteni termálvízben vagy aquaparkban, botanikus kertbe látogatni, hangulatos városkákban nézelődni, szánkózni vagy jégtemplomot csodálni. Különféle szálláshelyek közül válogathatunk, a Grand Hoteltől az útvonalak mentén elhelyezkedő, emeletes ágyas menedékházakig. Érdekes utánajárni, hogyan épültek hegyi környezetben ezek a különleges házak, majd hogyan változtak a történelem és az időjárás keze alatt. Minden túrázó becsülje meg ezeket a helyeket, amik sokszor valódi „menedéket" nyújtanak. A helyi ételek mellett itt fel is melegedhetünk, amiről egy szlovák különlegesség gondoskodik: a Tatratea. Az alkoholból, teából és gyógynövényekből álló tea egyfajta különleges likőr, amit semmiképp sem szabad kihagynia az idelátogatóknak.

Erőnlétünk és tudásunk szerint válasszunk magunknak útvonalat, amit jó eséllyel teljesíteni tudunk. Tapasztalt túrázók szerint érdemes többen nekiindulni, valamint tájékozódni a visszafordulás lehetőségéről, így csökkenteni tudjuk a veszélyek számát. Mivel a Magas-Tátra a világ legkisebb magashegysége, időjárása is különleges. Nagyon kiszámíthatatlan, milyen idővel találkozunk, ezt a felkészülésnél semmiképpen sem szabad lebecsülni. A ruházatunkat is igazítsuk ehhez: öltözzünk minél rétegesebben, víz- és szélálló ruhát vigyünk magunkkal, legyen nálunk sapka, kesztyű, napszemüveg, kényelmes hátizsák, és jó minőségű túracipő. A kellemes és biztonságos túrázáshoz megfelelő mennyiségű folyadékra és tápláló ételre is szükség van, ezekről se feledkezzünk meg. Néhány különösen szép és kedvelt célpont, amik közül válogathatunk:  a látványos Lominci-csúcs, a kristálytiszta vizű Csorba-tó, az egyik legszebb völgy, a Zöld-tavi völgy, a látványosságokkal rendelkező Poprád, a hangulatos Ótátrafüred vagy a helyi tradíciókat megőrző Zár falu.