szombat, 2018. november 17., Hortenzia, Gergő

Ma van a látás világnapja!

A Látás Világnapja fókuszában idén a digitális világ okozta, szemet érintő veszélyek állnak. Ugyan a kutatók egyre biztonságosabb monitorokat fejlesztenek, ennek ellenére a napi 8-10 óra munkavégzés a számítógép előtt komoly terhelést okoz a szemünknek. Ma már életünk nagy részét az online világban töltjük épp ezért fontos, hogy megtegyünk minden óvintézkedést, hogy kíméljük szemünket.

Ma van a látás világnapja!

Gyakorlatilag ma már szinte mindent az online világban intézünk, a monitor, a telefon kijelzője a mindennapunk legnagyobb részének résztvevője. Szervezetünk azonban nincs felkészülve a folyamatos digitális jelenlétre, többek között a szemünkre sincs jó hatással, hogy lényegében állandóan az okos eszközöket használjuk. Olyannyira, hogy az előrejelzések szerint két éven belül minden harmadik ember rövidlátó lesz, de a tartós látásromlás mellett sokan olyan mindennapos tünetekkel küzdenek, mint a fáradt, égő szem érzése, homályos látás, könnyezés vagy viszketés. A monitorok előtt sokkal kevesebbet pislogunk, ami a szemfelszínt borító könnyfilm kiszáradásához vezet, a fokozott igénybevétel pedig a szemizmokat is terheli.

Ezekkel az eszközökkel megelőzhető a baj:

- A monitor okozta szemészeti panaszok a képernyő megfelelő elhelyezésével és védőszemüveg viselésével is enyhíthetők.

- Számítógépezés közben iktassunk be 2 óránként legalább 10 perc szünetet.

- Fontos a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása és a levegő párásítása. Kerüljük a füstös helyeket. Ne dohányozzunk.

- Védekezzünk napszemüveggel az erős napsütés, a szél és a por ellen.

- A számítógép képernyője szemmagasságban legyen, és soha ne helyezzük szembe az ablakkal, így nem kell majd hunyorogva figyelnünk a kijelzőt.

- Minél apróbb a szöveg, annál megterhelőbb olvasni, ezért a számítógépen és az okos eszközökön is érdemes kinagyítani a képet olvasás közben.

A villódzó képernyők egyik legrosszabb következménye, hogy amikor előtte ülünk, elfelejtünk pislogni. Megoldást jelenthet a tudatos pislogás, illetve a szemcseppek alkalmazása.