hétfő, 2018. május 28., Emil, Csanád

Irány a szabadba!

Akinek az egészséges életmód, étkezés és sport eddig nem volt része az életének, az újévi fogadalomként próbálkozhat a változás indításával. Ha az elhatározás ellenére az azóta eltelt hónapokban sem mozdult meg, a napsütés és a természet virágba borulása hívogatóan hathat.

Irány a szabadba!

A kezdetek

Ha valaki évekig nem sportolt, a szervezete bizony nincs hozzászokva a komolyabb terheléshez. Ezért a túlsúllyal küzdők és a betegségben szenvedők mindenképpen egyeztessenek kezelő orvosukkal, mielőtt rendszeresen sportolni kezdenek. Az első lépést nekünk kell megtenni! Apránként könnyebb változtatni, mintha egyből drasztikus lépést és eredményt várnánk. Az ilyen kezdeményezések sokszor félbe is maradnak, mert nem hozzák az elképzelt gyors és látványos sikert.

Első körben az életünkben található gyenge láncszemet kell kiiktatni – legyen az a zsíros, szénhidráttal és cukorral teli étkezés vagy a lustaság. Tudatosan és megfontoltan váltsunk életmódot, fejlesszük gyengeségeinket. Minden nap tegyünk meg valamit, amelyet eddig nem és közelebb visz a kitűzött célunkhoz. Sok munkát és kitartást igényel, de az eredmény nem marad el!

Fontos, hogy mit hozunk otthonról, de huszonévesen már nem fogható a szülőkre, ha valaki lusta marad, és nem változtat. Gyerekként nevelhetnek minket a sportra, az egészséges étkezésre is kaphatunk mintát – ha a szülők jó és követendő példaként állnak előttünk, egyszerűbb meghozni a döntést, hogy „igen, én is egészségesen szeretnék élni”. Ennek hiányában később magunk kereshetünk példaképet, akit követve lépünk a „tettek mezejére”. Lehet ez a személy a testnevelő tanár vagy a sportmagazinban látott izmos sportoló, akihez hasonlítani szeretnénk, a hitelesség azonban az egyik legfontosabb ismérv.

Motiváló tényezők

Általánosan köztudott, hogy a sport pozitív hatással van az egészségünkre. Saját magunk is tapasztalhatjuk, hogy az erő- és kitartást növelő tréningek könnyen és gyorsan feledtetik velünk a stresszes hétköznapokat valamint feszes alakról gondoskodnak. De nem mehetünk mindig a fitneszterembe, ha hívogat a napsütés. A szabad levegőn végzett mozgásnak nem csak a kedvünkre van jó hatása, hanem számos más előnyét is élvezhetjük. A célunk eléréséhez sok tényező hozzájárulhat. Ne álljunk ellen, ha mozgásra csábít a friss levegő és a napfény!

Mindegy, hogy valaki fiatal vagy idősebb, fit vagy sem, a kinti edzés lehetősége mindenki előtt ott áll. A kifogásokat tegyük félre! Ha túl meleg vagy esős az időjárás, vegyük észre a pozitív okokat egy élvezetes kinti edzésre!

A friss levegő erősíti az immunrendszert, ugyanis különböző időjárási tényezőknek tesszük ki a szervezetünket. Ha egy kicsit hűvösebb van, megfelelő öltözettel és optimális mozgásintenzitással gondoskodhatunk róla, hogy ne fázzunk meg. A mezőn végzett fekvőtámaszok által a testünk különböző baktériumokkal is kapcsolatba lép, amely szintén edzi az ellenálló-képességünket.

Természetes úton, a Napból kapjuk meg a D-vitamint, amely fontos a csontoknak és egyes hormonok előállításánál. Szabályozza a kalciumháztartásunkat, amely a csontok mellett az izomműködésnél és a véralvadásnál is jelentős szerepet játszik.

Tapasztaltuk már, hogy nehezebb terepen futni, mint futópadon vagy teremben és kerékpározni, mint szobabiciklin? A koncentrációnk is magasabb, hiszen a sérülések elkerüléséért figyelnünk kell az úton lévő egyenetlenségekre. Az emelkedőknél több kalóriát égetünk és más izmokat is dolgoztatunk, mint sík terepen vagy lejtőn. A szél irányától függően pedig segít minket mozgásunkban vagy növeli az ellenállást.

Az outdoor sportok kitűnően alkalmasak a stressz feldolgozására. A természet a sokszínűségével javítja a hangulatunkat és elfeledteti a mindennapi gondjainkat. Kutatások bizonyítják az összefüggést a szabadban eltöltött idő és a stressz leépítése között. Sokkal kipihentebbek leszünk, ha időt töltünk kint, több boldogsághormon, azaz szerotonin is termelődik a szervezetünkben. A szép táj, a madárcsicsergés vagy a fákon ugráló mókusok elűzik az egyhangúságot és szebbé, értékesebbé teszik az edzésünket.

Pénzt takaríthatunk meg, ha a szabadban edzünk. Nem kell bérletet venni, nem vagyunk nyitvatartási időhöz sem kötve, mozogni szinte bárhol lehet. Fekvőtámaszozhatunk vagy fellépkedhetünk a padra, egy erősebb faágon gyakorolhatjuk a húzódzkodást. A saját testsúlyos edzések nagyon hatékonyak, de súlynak használhatunk köveket. Ha nagyobb köveken guggolunk, instabilságukkal több izmot dolgoztatnak és növelik a koordinációt.

 

Egyszerűbb outdoor sportok: túra a hegyekben vagy egy könnyebb útvonalon, futás, bootcamp.

Amihez már eszköz is kell: kerékpározás, lovaglás, evezős sportok, búvárkodás, sziklamászás, síelés.

WR

Rovat: