szerda, 2018. szeptember 19., Vilhelmina

Így legyen fittebb, karcsúbb, egészségesebb!

A teljes életmódváltás igenis lehetséges! Akár rossz szenvedélyt kell legyőzni, akár életmódot kell váltani – vannak ötleteink, melyeket esetleg még nem próbált ki!

Amíg fiatalok vagyunk, valahogy nem hatnak ránk azok a fenyegetések, hogy ennyivel kevesebbet élünk, ha ezt meg ezt csináljuk – inkább élünk a mának, élvezzük az életet az esetleges káros szenvedélyeinkkel együtt, vagy sodródunk az eseményekkel, és nem vesszük rá magunkat az életmódváltásra, mert azt időigényesnek és fárasztónak tartjuk. Az ígért előny, a hosszabb élet pedig olyan távoli és megfoghatatlan, hogy ez nem elég erős érv sokunk számára.

Csak akkor kényszerülünk lépni, amikor már konkrét hátrányokat okoz egy-egy berögződött viselkedésünk, amikor mondjuk reggel köhögőrohammal ébredünk az évek óta tartó cigarettázás miatt, amikor rendszeresen fáj a hátunk, derekunk az állandó üléstől és mozgáskerüléstől, amikor a magunkon cipelt súlytöbblet miatt nem tudunk 50 métert futni a buszmegállóig vagy kínlódás a cipő befűzése – egyszóval akkor, amikor már baj van. Hiszen ekkor már nem egy sokára bekövetkező jutalom, hanem a most tapasztalható negatív tapasztalat miatt kényszerülünk változni.

Ha tehát eljött a cselekvés ideje, ha a testsúlyát csökkentené; ha szeretne (vagy nem szeretne, de érzi, hogy kellene) többet mozogni; ha megszabadulna valamely káros szenvedélyétől, akkor olvassa el segítő tippjeinket!

Egye magát karcsúvá!

A ránk kényszerített ideálok miatt ma már az is fogyókúrázik, akinek nem kellene. Pedig ez veszélyes – rettenetesen veszélyes! Ha valaki hajlamos rá, akkor a leadott két kiló helyett pár hét alatt három jön vissza. Aztán leadja azt a hármat, és ötöt hízik – jojózásba kezd. Nem a levegőbe beszélek, én is így jártam. Ha tehát "csak" az alkatával elégedetlen, akkor sportoljon, formálja azt az alakot, és öltözzön ügyesebben, az előnyeit kiemelő ruhadarabokat választva. Ha azonban a testtömegindex kiszámítása után kiderül, hogy valóban fogynia kell, akkor íme három tipp!

1. Cserélje le a tányérjait! Kisebb tányéron többnek tűnik majd az étel, a szemet becsapva hamarabb jóllakik az ember – főleg ha színes ételekkel van tele a tányérja.

2. Vásárlásnál mindig nézze meg a címkét, meg fog lepődni az ott látottakon! Tudatosan válasszon az alacsonyabb kalóriatartalmú élelmiszerek közül, nem feltétlenül a "light" feliratú termék a legkevésbé hizlaló!

3. Pszichés oka is a lehet túlsúlynak. Ha úgy gondolja, hogy az ételekhez való viszonya nem egészséges, ha falásrohamai vannak, akkor kérje pszichológus segítségét!

Csak lassan a testtel!

Igen, tudjuk, mozogni kell, többet, rendszeresebben. De a kényszerből végzett testmozgás nem okoz örömöt, és így túl hamar feladja az ember. Próbáljon ki mindent, ami elérhető a környezetében – akár váltogassa is a sportokat!

4. A sporthoz szükség van energiára! Ne sportoljon úgy, hogy közben 1200-1500 kalóriánál kevesebbet eszik naponta – ezzel ugyanis pánikreakciót vált ki a szervezetből, és az takaréklángra kapcsol, és végül nem fogyni fog, hanem hízni.

5. A tánc is mozgás! Ha a tévében vagy a rádióban jó zene szól, táncoljon! Afrikai táncok, hastánc, indiai mozgásművészet, néptánc, társas tánc – valami csak van az Ön közelében is?

6. Végső soron energiafaló tevékenységnek számít minden, ami aktív testmozgást igényel. Egy 80 kiló körüli felnőtt nagyjából 300 kalóriát éget el, ha pihenés nélkül, aktívan takarít egy órát.

Kontroll magam felett!

Néha úgy tűnik, szinte nincs ember, aki ne függne valamitől: a legismertebb függőségeink a dohányzás, az alkohol, a drog, a munka; de függeni lehet az internettől, a szextől, létezik társfüggőség is, és persze csokoládéfüggőség is.

7. A szenvedélybetegséget érdemes komolyan venni: az első lépés, hogy legyünk tisztában azzal, hogy ez már nem fér bele az egészséges mértékbe (mondjuk kábítószer esetében ilyen nincs is) – és kérjünk segítséget.

8. Ajándékozza meg magát a sikerért, hiszen épp most fosztotta meg magát egy eddig kellemes élménytől, a szenvedélye tárgyától. Találjon helyette mást, ami jutalom. Vezessen minderről naplót, blogot – és legyen büszke minden egyes függőség nélkül töltött órára, napra!

9. Még ha jól is indul, mindig lehetnek hullámvölgyek: segítséget kaphat, ha olyanokkal tart a kapcsolatot, akik már sikerrel megbirkóztak a kihívással.

10. És végül: akár fogyni akar, akár többet szeretne mozogni, akár megszabadulna valamilyen káros szenvedélyétől, segíteni fog, ha többet nevet. A nevetés fogyaszt, a nevetés fitten tart és segít a lelki problémák esetén is. Nézzen vígjátékot, olvasson vicceket, keresgéljen mókás videókat a neten! Meglátja, így könnyebben megy!

Kéky Kira

Rovat: