hétfő, 2018. július 16., Valter

Hátfájásra napocskát?

A hátfájósak sokat kínlódnak, megannyi ellenszerrel próbálkoznak. Újabban kiderült, a D-vitamin pozitívan befolyásolhatja a krónikus fájdalmakat.

Hátfájásra napocskát?

Új-zélandi kutatók szerint az orvosoknak sokkal szélesebb spektrumon kellene kezelni a krónikus mozgásszervi fájdalmakat. Ez ugyanis a legelterjedtebb fájdalmak egyike, a kezelés ugyanakkor még mindig komplikált és sokszor egyáltalán nem személyre szabott. A University of Adelaide's School of Population Health tudósai különösen a D-vitamin pozitív hatásaira figyelmeztetnek. Úgy találták, hogy a D-vitamin beválik a tartós fájdalmak enyhítésében, ráadásul nincs ismert mellékhatása és nem is drága. 

Persze a pontos adagolás csak a vér laborvizsgálatával képzelhető el, és tudni kell, hogy a hatás sem olyan gyors, mint a fájdalomcsillapítóké, de az eredmények biztatóak. Ugyanakkor – hivatalos iránymutatás híján – az orvosok eddig nem feltétlenül nyúltak ehhez a módszerhez, így a további kutatások és orvosi irányelvek még váratnak magukra. Amíg ez nem jön létre, addig mindenképpen ajánlott a napsütésben tölteni a szabadidőnk egy részét – természetesen 11-15 óra közt tilos napozni!

A derékfájdalommal is ajánlatos annyira aktívnak maradni, amennyire csak lehetséges, és tovább folytatni a mindennapi tevékenységeket. Ha ugyanis nem mozgunk, belekerülünk egy lefelé tartó spirálba, amelyben az inaktivitás egyesül a fájdalommal és a lehető legrosszabb végkifejletet vetíti előre. A szakemberek azt mondják, nagyon fontos lenne, hogy minden, hátfájdalommal érkező betegnek megtalálják a hozzá leginkább illeszkedő mozgásformát. Ez a jógán kívül lehet például Pilates, gerinctréning, kinesis, Body Art, callanetics, tánc, lovaglás, úszás.

Ha sikerül rálelniük az optimális edzésre, akkor az fizikailag is sokat segít, és a páciens érdeklődésének fókuszát is képes pozitív irányba terelni, és meggyőzni őt arról, hogy ura a testének, maga is képes kezelni a fájdalmait. Az orvosi vizsgálat és ellenőrzés azonban elengedhetetlen, hiszen nem csak kezdésnél, de a folyamat során is kontrollálni kell az állapotot.

Krónikus fájdalomnál érdemes hosszútávon gondolkodni. A lökéshullám terápia oldja a mozgásszervi fájdalmat okozó problémát, élénkíti a vérkeringést és az anyagcserét, nem csak a fájdalmat csökkenti, de a valódi okot is megszüntetheti a sérült szövetek fokozatos regenerálásával. A kezelés során nagy energiájú lökéshullámot juttatnak az adott helyre, ami enyhe fájdalommal járhat ugyan, de az eredmények magukért beszélnek. Már egyetlen kezelés is hatékony lehet, tartós javulás azonban 3-6 kezelés után jelentkezik.

Krasznai Éva

Rovat: