hétfő, 2018. október 15., Teréz

Használd a tavasz erejét a fogyáshoz!

Nos, vége a Húsvétnak is, ez volt az utolsó akadály, ami a fogyásunk útjába állt. Most már nem nyomaszt minket a kényszer, hogy eltüntessük (befaljuk) az asztalról a sonkát, kalácsot, aprósüteményt, pogácsát – ki mit sütött, ki mit kapott. Már meg(t)ettük, így a kísértés megszűnt. Használjuk ki, hogy tavasszal a szervezetünk is könnyebben könnyebbedik!

Használd a tavasz erejét a fogyáshoz!

Sokan talán azt hiszik, hogy télen többet eszünk, nagyobb adagokat tüntetünk el – pedig kutatások szerint ez így nem igaz, inkább amiatt hízunk télen, mert a megkívánt ételek kalóriatartalma magasabb. A hosszabb sötétség miatt többet alszunk, és persze a mozgás is körülményesebb.

"Tudtad, hogy csak nassolással napi akár 1500 pluszkalória is bevihető? Ehhez képest egy átlagos testalkatú nőnek összesen kb. napi 2000 kalóriára van szüksége."

Amikor elérhetővé válnak a friss zöldségek és (saláta)levelek, hirtelen gusztusunk támad friss (és nem ezer kilométereket utaztatott, gyakran íztelen) zöldségeket, salátát enni töltött káposzta helyett, amikor ki lehet menni a kertbe grillezni, akkor a szabad tűzön, zsiradék nélkül sütött húsok jobban esnek, mint a rántott hús, és a szénhidrátbomba csokoládétorta vesztésre áll, ha epret ehetünk, vagy kapunk korai cseresznyét. (Igen, az alma, narancs, banán szentháromságát azért meg lehet unni pár hónap alatt.) Egyszóval csökken ételeink zsír- és szénhidráttartalma, viszont több rostot fogyasztunk.Ráadásul van egy hormon, mely télen, a hosszabb sötétség idején álmosabbá, aluszékonyabbá tesz minket, plusz az étvágyunkat is növeli: ez a melatonin. Ám jó hír, hogy tavasszal és nyáron ennek a hormonnak a szintje alacsonyabb, így mozgékonyabbak, éberebben vállalkozó kedvűbbek leszünk. Az első meleg napok pedig meghozzák a kedvünket, hogy nagyot sétáljunk, rendet tegyünk a teraszon, balkonon, kertben, kiránduljunk egyet, elkezdjünk újra mozogni.

Míg télen tévé előtt, vagy egy jó könyvvel órákig elvoltunk, most az embernek bizsereg a talpa, hogy kimehessen. Illatos a levegő még a városokban is, olyan hévvel virágzanak a fák, hogy a szennyezett levegőben is felüdülés érezni. Ha gyalog megyünk bevásárolni, a gyerekért vagy a közelbe ügyeket intézni, akkor már azzal is kalóriát égetünk. Aki pedig futni jár, annak mondanom sem kell, hogy mennyivel másabb ilyenkor róni a kilométereket. Bármi is az indok: a kiadós szabadtéri program után boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, frissebbek leszünk, és nem csokoládéval akarunk magunknak jobb kedvet csinálni. Nassolásnál is könnyebben a kezünk ügyébe akad valami friss zöldség vagy gyümölcs, vagy hűvös joghurtos édesség.

A téli tartalékolásnak persze ősi gyökerei vannak, mondhatjuk atavisztikus tulajdonság. Őseink nem igazán tudtak elhízni, azonban a téli tápanyagszegényes hónapokban lesoványodás, erőtlenség fenyegethette őket. Így aztán ösztönösen eszünk, méghozzá olyasmit, ami energiát ad, amiből raktározni is lehet. És hiába élünk a 21. században, ahol minden élelmiszer karnyújtásnyira elérhető a hűtőben, de legrosszabb esetben a boltban, a szervezetünk erről még nem vett tudomást. És persze közeledik az az átkozott bikiniszezon is… Még messze a strandszezon, de az ember lánya már most pánikban van: itt is, ott is hurkácskák figyelnek, a tavaly őszi szoknya begombolhatatlan. Egyszóval a motiváció is megvan a változáshoz. Találjunk ehhez partnert és még könnyebb lesz az életmódváltás!

Néhány tipp, hogy könnyebben menjen a fogyás!

  1. Először is méredzkedj meg. Tudom, ez esetleg fájni fog. Mármint a szám látványa a kijelzőn. De érdemes szembesülni a felszedett kilók számával, így reálisabban tudsz célt tűzni magad elé. Írd fel ezt a számot a naplódba (akár valódi határidőnapló, akár virtuális), és heti fél kiló fogyással számolva nézd meg, mikorra szabadulhatsz meg a feleslegtől.
  2. Gondold át, mi mindent vagy hajlandó változtatni. Csak étrendet változtatnál, mert a mozgás nem a barátod? Vagy nem vagy hajlandó (képes) másként enni, mint ahogy a szervezeted kívánja, de minden nap tudsz mozogni legalább fél, de inkább egy órát? Vagy kombinálnád a kettőt?
  3. Emlékezz vissza, milyen étkezési móddal tudtál eddig fogyni. Nem mindenkinek jön be minden diéta. Vannak, akik a szénhidrát teljes kiiktatásával, mások a zsír lecsökkentésével (vagy ezek kombinációjával), megint mások paleo étrenddel, sokan pedig kalóriaszámlálós módszerrel tudnak súlyt veszíteni. Persze kísérletezni most is lehet, a legjobb, ha dietetikust kérdezel, aki személyre szabott tanácsokat adhat. Egy biztos: a divatos, szinte nullkalóriás, egyes tápanyagokat nélkülöző diéták veszélyesek lehetnek!
  4. Ugyanez a helyzet a táplálékkiegészítőkkel: alaposan olvass utána, ha valamit kinéztél magadnak, túl sok a regisztrálatlan, illegálisan kapható, egészségre ártalmas készítmény. Ugye nem májtranszplantációt szeretnél, hanem egy karcsúbb testet?
  5. Ha kitűzted a kívánt célt, a nagyjábóli határidőt, akkor tervezd meg a heted! Ha ezt teszed, és a naptáradban is látod a napi teendőidet ezzel kapcsolatban, akkor nehezebben találsz kibúvót!
  6. Hogy ne csábulj el, írd ki néhány helyre a lakásban (persze ha nem zavarsz ezzel másokat), hogy mi a cél. Néha fölé írhatod, hogy épp hol tartasz. Jó látvány!

És még egy fontos tanács: sose koplalj! Ha drasztikusan lecsökkented a kalóriabevitelt, akkor 2-3 nap fogyás után vészüzembe kapcsol a szervezeted, mert azt hiszi, hogy válság van és nincs élelem utánpótlás. Ilyenkor az anyagcsere lelassul, és a szervezet eszeveszett módon tartalékolni kezd. Az alig bevitt ételből is fedezi a szükségleteit, csupán a luxus „beruházásokat” hagyja el, így a bőröd, hajad, körmöd csúnyább lesz. Ha pedig abbahagyod a koplalást, a normális étkezéstől is hízásnak indulsz. Így kezdődik a jojózás. A koplalás helyett inkább így takarékoskodj: a gyümölcslevek rengeteg (gyümölcs)cukrot tartalmaznak. Hígítva idd, vagy válaszd inkább a vizet! Használj cukor helyett természetes vagy mesterséges édesítőt – a méz és barna cukor ugyanannyira hizlal, mint a fehér cukor. Egyél kevesebb kenyeret, péksüteményt, vagy keress szénhidrátcsökkentett fajtát. Mozgásnak számít a séta, a kutyasétáltatás, a kirándulás is, és ha a lift helyett a lépcsőt választod, vagy a buszról egy megállóval hamarabb szállsz le, akkor azzal is extra energiát használsz. Ha szükségét érzed, konzultálj az orvosoddal, dietetikussal – azért vannak a szakemberek, hogy tanácsot adjanak.

Kéky Kira

Rovat: