vasárnap, 2018. december 9., Natália

Halra fel – hogy tovább éljünk!

A rendszeres halfogyasztás gátolja a vérrögképződést, mérsékeli a vérzsírszintet, szabályozza a vérnyomást – így képes csökkenteni a koszorúér megbetegedések veszélyét! Tehát még egy indok, hogy többet fogyasszunk belőle!

Halra fel – hogy tovább éljünk!

Míg a tengerrel rendelkező országokban minden évszakban eszik a halat, addig nálunk nyáron a hekk, télen a karácsonyi halászlé és rántott ponty jelenti a halfogyasztás csúcsát. Pedig majdhogynem szupertápláléknak nevezhetnénk. A halban az alábbi, a szervezetünknek kedvező hatású tápanyag található:

- teljes értékű fehérje,

- vitaminok,

- ásványi anyagok,

- omega-3 zsírsavak.

Ezen felül optimális a zsírösszetétele is!

Hogy nem csupán szóbeszéd, miszerint a hal egészséges választás, azt az is bizonyítja, hogy a sok halat fogyasztó népcsoportok (pl. a grönlandi eszkimók, a japán halászok, a norvégok és izlandiak) között, ritkábbak a szív- és érrendszeri betegségek, mint a kevés halat fogyasztóknál. És azt talán mondani sem kell, hogy mi az utóbbiak közé tartozunk. Ami annak fényében meglepő, hogy az óceánparttal ne rendelkező afrikai országokkal vagyunk egy csoportban, pedig nekünk édesvízi halból van bőségesen!  Míg az Európai Unióban átlagosan évente 23,3 kg halat esznek meg az emberek (statisztikailag a csecsemők is beleszámítva), addig mi a magunk 5,1 kg-os éves fogyasztásával az utolsók között kaptunk helyet, ráadásul másfélszer annyi tengeri halat választunk, mint édesvízit.

De miért egészséges?

Többszörösen telítetlen zsírsavakat (omega-3 zsírsavakat) tartalmaz nagy mennyiségen, márpedig ez az esszenciális zsírsav segít abban, hogy mérséklődjön a vérrögképződés veszélye, csökkenti a vérzsírszintet, szabályozza a vérnyomást és a pulzus számot, csökkenti az érelmeszesedés kockázatát. Ezek a tényezők pedig mind hozzájárulnak a koszorúér megbetegedések megelőzéséhez. Egy 1998-ban végzett kutatás szerint azok között, akik hetente egyszer vagy többször ettek tengeri halat, 52%-kal kisebb volt a szívhalál előfordulása, mint a havonta egyszer fogyasztók körében.

A szívkoszorúér-betegség miatt bekövetkező halálozások körülbelül 10 százalékos csökkenését figyelték meg azoknál a betegeknél, akik korábban már szívkoszorúér-betegségben szenvedtek, és sok halat, vagy étrendkiegészítő formájában többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavakat fogyasztottak. Az American Heart Association 11 korábbi kutatás, és két meta-analízis eredményeit áttekintve azt is kijelentette, hogy a krónikus szívelégtelenséggel élő páciensek esetében 9 százalékkal csökkentette a halálozás általános kockázatát; illetve a szív- és érrendszeri okból bekövetkező kórházi ápolás, vagy halálozás kockázatát 8 százalékkal csökkentette a magas omega-3 bevitel.

A legmagasabb omega-3 tartalma a lazacnak, szardíniának, heringnek, pisztrángnak, makrélának van. Ha a hazai halakat nézzük, akkor a busa, az amur és a kecsege a legjobb választás – ebből a szempontból. Hazai kutatások szerint 40-szer annyi húst fogyasztunk, mint halat. Pedig a húsok zsírtartalma csöppet sem szív- és érrendszert védő hatású.

A halak fogyasztása a magzatokra, csecsemőkre is pozitív hatással van – mármint nem nekik kell megenniük, hanem az édesanyának: így csökkentheti a terhességi magas vérnyomás, a koraszülés és az alacsony születési súly rizikóját. A halakban található telítetlen zsírsavak a terhesség és a szoptatás során a babára is hatással vannak: jobb intellektus, fejlettebb beszéd- és problémamegoldó készség jellemezheti ezeket a gyerekeket a későbbiekben. Az omega-3 és omega-6 telítetlen zsírsavak fontos szerepet játszanak a központi idegrendszer, a máj és a szem működésében. A rendszeres halfogyasztás csökkenti a lelki zavarok és az öregkori szellemi leépülés gyakoriságát.

A halétel ráadásul nagyon gyorsan elkészül, tehát gyors vacsorának is ideális. A konzerv vagy fagyasztott halak jól eltarthatók, bármikor kisegíthetik a fáradt háziasszonyt vagy a konyhában ügyes férfit. A hal húsa könnyen emészthető, nem terheli meg a gyomrot, diétában is alkalmazható, kalóriatartalma sem magas (még a zsírosabb fajtáknak sem!), mindenféle konyhatechnológiai eljárással elkészíthető.

Kéky Kira

Rovat: