csütörtök, 2018. január 18., Piroska

Fitten szülni is könnyebb!

Mennyit hízhat egy kismama? Szabad-e sportolnia? Hogyan hat a torna a magzatra? 

Fitten szülni is könnyebb!

„Súlyos" kérdések

Egy ausztrál kutatásból derült ki, hogy a kismamák kétharmada nem tudja, mennyi az eszmei súlygyarapodás a várandósság alatt. A várandósok egy része túl sokat hízik a 9 hónap alatt, másrészük viszont olyannyira nem „engedi el" magát, hogy közvetlenül szülés után alacsonyabb a súlya, mint a terhesség előtt.

A szakemberek szerint a nők jelentős többsége tudja, hogy az egészséges étkezés fontos, de azt már csak töredékük képes meghatározni, egyes élelmiszercsoportokból mennyit kellene fogyasztania. Kifejezetten gyakoriak voltak a kismamák közt a fizikai cselekvési kedvre vonatkozó téveszmék is, hiszen legtöbben még mindig úgy tartották, hogy várandósan óvakodni kell a mozgástól. Holott erős bizonyítékok támasztják alá ennek ellenkezőjét. 

Mennyit szabad hízni? 

Általános szabályok a terhességi súlygyarapodást illetően: 
- Ha a terhesség előtt a BMI kevesebb volt, mint 18,5, az ajánlott hízás: 12,5-18 kg, 
- Ha a terhesség előtt a BMI 18,5-24,9 közé esik, az ajánlott hízás 11,5-16 kg, 
- Ha a terhesség előtt a BMI 25-29,9 közé esik, az ajánlott hízás 7-11,5 kg, 
- Ha a terhesség előtt a BMI nagyobb, mint 30, az ajánlott hízás 5-9 kg.

A nőgyógyászok hangsúlyozzák, hogy az egészséges, fiatal nők éppen a várandósság alatt vesznek részt rendszeresen egészségügyi vizsgálatokon, éppen ezért ez egy ideális időszak arra, hogy maguk és a családjuk számára is egészséges szokásokat alakítsanak ki. Ez egyrészt a kismama szándékán, másrészt a szakember odafigyelésén, harmadrészt a lehetőségeken múlik. Fontos, hogy a várandósok pontos tájékoztatást kapjanak a táplálkozás és a számukra kidolgozott mozgásprogramok jelentőségéréről. 

A torna jó a mamának és a babának is

A kismamatorna végigkísérheti a kismamákat a babaváráson, bár a kezdéssel érdemes megvárni a 12-14. hetet. Természetesen olyan kismama is belevághat, aki korábban nem mozgott, hiszen a segítő légkör és a harmonikus mozgás is pozitív hatással vannak a várandós nőkre, és a testi hatások is lényegesek. A gyakorlatok serkentik a vérkeringést, erősítik a mell- és hátizmokat, lazítják a csípőtáji izmokat és komolyan hozzájárulnak a medencealapi izmok erejének fejlesztéséhez. A kismamatorna nem csak a szülésnél jelent segítséget, de a regenerációt is gyorsítja.

A beépített gátizom erősítő gyakorlatok ráadásul a szülésnél hozzájárulhatnak a könnyebb táguláshoz, és megelőzhetik az esetleges későbbi inkontinenciát is. Fontos lehet a szülésnél az a légzéstechnika is, amelyet a kismamák elsajátítanak a tornán. A megfelelő légzés ugyanis nem csak több oxigénhez juttatja a mamát és a babát, de csökkenti a stresszt, sőt a fájdalommal való megküzdésben is segít.

Sok kismama tapasztalja, hogy a tornát a babák is élvezik, és az is tény, hogy a mozgás pozitív hatással van a baba fejlődésére, mozgásérzékelésére és az idegrendszerének, értelmi képességeinek fejlődésére. Azt pedig a már megszületett „babáinkon" látjuk, hogy azok, akik már a pocakban is „tornáztak", lényegesen figyelmesebbek, nyugodtabbak és kezdeményezőbbek.

Krasznai Éva

Rovat: