szerda, 2018. szeptember 19., Vilhelmina

A figyelemhiányos hiperaktivitási zavarról

Nagy statisztikai valószínűséggel mindannyiunk környezetében vannak ilyen gyerekek vagy felnőttek. Állandóan nyüzsögnek, tartósan nem bírnak egy helyben maradni. Ülő helyzetben is jár a lábuk és a kezük. A sok mozgás közben figyelmetlenebbek, gondatlanabbak, ezért gyakran éri őket baleset. Gyakran csak a feladatok egy részét jegyzik meg, így elmaradnak társaiktól, felszerelésük hiányos, gyakran elveszítik azokat.

Gondot okozhat számukra a várakozás, félbeszakítanak másokat, közbekiabálnak, indulatosabbak lehetnek. Ezek a problémák kihathatnak a gyerekek beilleszkedésére is. Meglepő módon extrém vészhelyzetben az ilyen gyerekek és felnőttek, a hétköznapitól eltérően, rendkívül összeszedetten működnek. A tünetek felismerése és időbeli kezelése nélkül elmaradnak az óvodai, iskolai fejlődésben, a szociális kapcsolatokban és egy életre bekerülnek „rossz magatartású, hanyag, rossz tanuló” skatulyába, ami az egész életre kiható következményekkel jár.

Ha ilyet tapasztalunk és a kritériumoknak is megfelel (a megfelelő számú tünet a magtünetek közül, a tünet egy része már 7 éves kor előtt jelentkezik, legalább két helyzetben funkciózavart okoznak, az emberi kapcsolatok kialakítására is kihat, és persze nem másik betegség okozza), akkor ADHD-ról (Attention-Deficit/Hiperactivity Disorder), azaz figyelemhiányos hiperaktivitási zavarról beszélünk. Az ADHD magtünetei a figyelemzavar, a hiperaktivitás és az impulzivitás. A tünetek lehetnek enyhébbek és súlyosabbak. Az enyhébb esetek egy része felnőttkorra elmúlik, de a nem felismertek és kezeltek a negatív „beskatulyázás miatt” az alaptünetek mellett, egy életen át kiható komoly pszicho-szociális károsodást szenvedhetnek.

Az ADHD pontos okát nem ismerjük, kialakulásában feltehetően több tényező játszik szerepet:

- Genetikai faktorok több ADHD-s gyerek családjában megfigyelhetők enyhébb tünetek, jellegzetes tünetcsoportok. Bizonyos genetikai minták kimutathatók ADHD-ben.
- Terhesség és a szülés alatt a magzatot ért károsodások (anyai alkohol-, drogfogyasztás, dohányzás, egyéb oxigénhiányos állapotok, koraszülöttek).
- Egyéb környezeti tényezők (fejsérülések, alacsonyabb szocio-ökonómiai helyzet stb.)

Funkcionális képalkotó eljárásokkal kimutatható eltérések láthatók az idegrendszer bizonyos struktúráiban, amik ezen a struktúrák működési egyensúlyának felborulására utalnak. Bár a tünetegyüttest már az 1840-es években leírták és hatékony gyógyszeres terápiája is ismert, 1936 óta mégis napjainkban is számos ADHD-s gyerek kerül a tünetek felismerése és megfelelő kezelése helyett negatív skatulyába.

Mik a következménye a kezeletlen ADHD-nek:

- a koncentrációt igénylő feladatokban, így az iskolai tevékenységekben való elmaradás, ami néhány év alatt gyakorlatilag „behozhatatlanná” válik, így végül a képességekhez mérten jóval alacsonyabb iskolai végzettség. Kudarcélmény a tanulásban, a munkában;
- a magatartásproblémák miatt állandó büntetés és negatív beskatulyázás, szociális kirekesztettség. Kudarcélmény a beilleszkedésben, alacsonyabb szociális státusz;
- a figyelmetlenség miatt fokozott balesetveszély;
- konfliktusos emberi kapcsolatok (kevesebb barát, problémás párkapcsolatok, problémás munkahelyi kapcsolatok);
- a kudarcélmények miatt egyéb pszichés zavarok kialakulása pl. depresszió, hangulati labilitás, impulzuskontroll zavar, szorongásos zavar;
- a kudarcélmények miatt korai alkohol-, és/vagy drogfüggőség kialakulása, deklasszálódás, magasabb arányú kriminalitás.

Bár az enyhébb tüneteket mutatók egy része felnőttkorra „kinövi a betegséget”, de 40-60%-nál a tünetek fennmaradnak felnőttkorban is. Mivel a tünetek végigkísérik az egész személyiségfejlődést, a következmények miatt, felnőttkori kezelése sokkal összetettebb és nehezebb, mint gyermekkorban.

Az ADHD tünetei kezelhetők! A kezelés sikere a tünetek minél korábbi felismerésén és kezelésén alapul, hiszen minél tovább várunk az ADHD mellett annál több pszicho-szociális következményt is kezelni kell. Ennek ellenére soha nem késő elkezdeni a kezelést, hiszen a betegek „beskatulyázott” énképét és ezzel az életminőségüket jelentősen javíthatjuk felnőttkorban is.

Az ADHD kezelése (felnőttkorban is hatékony) és mindig egyénre szabott:

Pszichoedukáció: A betegeknek, családjuknak, a tanároknak az ADHD-val kapcsolatos ismeretek, illetve a „használati utasítás” sokat lendíthet a többi terápián, és segíti a kudarcélmények és beskatulyázás következtében kialakuló pszicho-szociális károsodás kialakulásának megelőzését, illetve csökkentését.
Kognitív-viselkedésterápia: segít a következmények és a kísérő pszichés panaszok feldolgozásában. Segíti a tünetek legyőzéséhez megfelelő kompenzációs technikák tanulását, kialakítását.
Kommunikációs és problémakezelő tréningek (betegeknek, szülőknek, tanároknak): Segít a betegeknek és környezetnek a problémás helyzetek kezelésében, megelőzésében.
Gyógyszeres terápia: egy része specifikusan az ADHD-re pszichostimulánsok (1936 óta ismert és hatékony!), antidepresszánsok, a másik része pedig a kísérő, vagy következményes betegségekre hat.
Képességfejlesztés: az elmaradások és egyéb képességbeli hiányosságok gyógypedagógiai segítséggel történő fejlesztése.
Alternatív módszerek: az idegrendszer fejlesztése speciális mozgásfejlesztés keretében, a megfelelő figyelmi képesség tanulásos-visszajelzéses módszerrel történő elsajátítása.

Ebben az írásban, a teljesség igénye nélkül, leginkább a figyelmet szerettem volna felhívni az ADHD-ra. Bár régóta ismert tünetegyüttes, és a hatékony kezelése is közel 80 éve ismert, mégsem ismerjük fel az összes ilyen esetet. Elkeseredett szülők küzdenek a hiányos információk miatt, rosszgyerekként „beskatulyázott” hiperaktív gyerekükért. A felnőttkorig kezeletlenül húzódó súlyos ADHD életeket tehet tönkre. Ennél a tünetegyüttesnél is rendkívül fontos a minél korábbi felismerés és komplex kezelés, hiszen így lehet a gyermekünk boldog és egészséges gyerek, később boldog és elégedett felnőtt. Sok óvodában észlelt ADHD-s gyereket egyszerűen visszatartanak 1 évre. Az óvodai visszatartásnak megfelelő fejlesztés nélkül nincs értelme, csak a kudarcélményt fokozza. Ha az a plusz év viszont megfelelő fejlesztéssel, szükség esetén kezeléssel zajlik, akkor az iskolát már egy sikerélménnyel gazdagodva kezdheti meg a gyerek és család. Ne szégyelljük az ADHD-t, hiszen ez nem egy bélyeg, de megbélyegzett lesz az ADHD-ben szenvedő, a kezelés elmaradásának következményei miatt.

Dr. Fornádi Annamária
pszichiáter

Rovat: