szombat, 2018. február 24., Mátyás

Én kikészülök - mikor lesz már tavasz?

Végtelen hálát érzünk, amikor kicsit kisüt a nap és legalább rövid időre megfürdethetjük az arcunkat a fényben. Így február végén már nagyon várjuk a tavaszt – túl hosszú ideje nem jutottunk már elég napsütéshez, meleghez és primőr zöldséghez. De hogyan vészeljük át tavaszig a maradék időt betegség és rosszkedv nélkül?

Én kikészülök - mikor lesz már tavasz?

Oké, persze nem mindenki akad ki azon, hogy hideg és sötét van, esik az eső vagy ködben tapogatózik, de azért a többségnek vélhetőleg nagyon hiányzik már a tavasz. Nekem is. Egyszerűen úgy érzem, sosem lesz már vége a télnek, pedig utálok fázni és kikészít, hogy korán sötét lesz.

Ám vannak, akik még nálam is jobban várják a változást. A téli depressziótól szenvedők utolsó lelkierő-tartalékaikat élik fel, a zöldségimádók vágyakozva gondolnak a friss retekre, zöldborsóra, a sport szerelmesei is szívesebben futnának újra tiszta levegőn a napsütésben, ahelyett hogy az évszakra jellemző szmogot szívják be kora reggel vagy munka után, már sötétben róva a köröket. A gyerekek az iskolapadokban fáradtabbak és elnyűttebbek, mint a téli szünet végén, a munkába járók pedig fásultan utaznak a reggeli szürkeségben.

De fogadjunk, hogy van pár dolog, amiből még nem vettük ki a részünket ezen a télen, pedig jó móka!

Last minute programok

Most menj el korcsolyázni, síelni, amíg még lehet!

Most süss fánkot – ez tipikusan a hideg, sötét esték programja!

Takaró alá kucorodva forró tea vagy csokoládé mellett olvasni is ilyenkor jó.

Egy pohár (forralt) bor mellett beszélgetni a párunkkal, kitalálni, hogy idén mit szeretnénk közösen megvalósítani – ennek most van az ideje!

Ha cudar az idő kint, akkor itt a lehetőség, hogy újranézzük, -nevessük vagy -sírjuk kedvenc filmjeinket, ha pedig párunk vagy kamaszodó gyerekünk még nem látta, akkor megmutassuk neki, milyen mozin nőttünk fel mi.

Ez a társasjátékok ideje is – de a gyerekünknek is besegíthetünk a várépítésbe, puzzle kirakásába.

Még van idő megtervezni a tavaszi szünet programját, esetleges úti célját.

Dekoráció ötleteket is most érdemes gyűjteni, hogy vidám színeket varázsolhassunk a lakásba 1-2 héten belül.

Tapasztalatból mondom, hogy kreatívkodni, kézműveskedni ilyenkor van több idő. Amikor kicsábít minket a napfény a szabadba, akkor már kevesebb időnk maradni otthon molyolni fonallal, papírral, agyaggal vagy más alapanyaggal.

Ha kiskertünk vagy balkonunk van, akkor kezdhetjük nézegetni az idei vetőmag és palánta kínálatot, biztosan van olyan növény, amit tavaly másnál láttunk, és idén szeretnénk belőle magunknak is.

Itt az ideje a ruhatárunk átnézésének is! Nőknél ez bizony sok órás program. A már jó ideje fel nem vett holmikat gyűjtsük külön – tartsunk garázsvásárt vagy adjuk oda valakinek, akinek jól jön.

És még tartanak a szezonvégi kiárusítások – ha nem félünk attól, hogy kinőjük, akkor most érdemes új csizmát, szép kabátot, meleg pulcsit venni fél áron.

A tervek kovácsolása, nagy beszélgetések, elmélyült gondolkodás, naplóírás időszaka ez. De a sportot se hagyjuk ki az életünkből csak azért, mert hideg van!

Sétálni akkor is lehet, ha esik az eső, otthon tornázni pedig igazán felfrissítő!

Ennék is meg nem is…

Program tehát akad bőven - de mit kezdjünk a vitaminhiánnyal?

Én gyakran átélem, és gondolom, hogy nem vagyok ezzel egyedül: ennék is meg nem is, édeset is, de aztán inkább savanyút… Valahogy semmi nem jó, minden olyan egyhangú. 

Már a fülünkön folyik ki a sok savanyú káposzta? Ha esetleg nem, akkor használjuk ki a lehetőséget, amíg még kapható, és együk salátaként nyersen, vagy székely káposztaként, lucskos káposztaként – pulykahússal, kevés zsiradékkal készítve hizlalni sem fog.

Együnk csírát! Az év minden szakában kapható, és rengeteg vitamint, ásványi anyagot tartalmaz. Tegyük a szendvicsre, salátánkba, díszítsük vele a főfogást is.

A sütőtök szezonja nemsokára véget ér – a kissé csípős, pikáns leves belőle ilyenkor még elkészíthető, estére is remek választás, ne hagyjuk ki!

A zöldségek nem csupán nyersen ehetők meg, salátaként, hanem izgalmas, színes, meleg köret varázsolható belőlük! A cékla-, a sütőtök-, többféle hagyma- és répadarabkákat szórjuk meg zöld fűszerrel, locsoljuk meg kevés olajjal, és előbb fólia alatt, majd a nélkül süssük pirulásig, puhulásig.

Van néhány déli gyümölcs, aminek csak most van szezonja: például a pomelót nyáron hiába keressük. Nagyon finom, hatalmas gyümölcs, egy darabbal jóllakik a család és nem megfizethetetlen.

A tél (vége) az aszalt gyümölcsök ideje is. Ha már minden almás receptet megcsináltunk, és a banánból, narancsból is elegünk van, akkor együnk aszalt gyümölcsöket – bár a mennyiségre vigyázzunk, mert ha túlzásokba esünk, akkor szükségtelenül sok gyümölcscukrot viszünk be a szervezetünkbe.

Mindenki tudja, tapasztalja, hogy február végére, március elejére kiürülnek a vitaminraktáraink. A legnagyobb hiány D-vitaminból van – hacsak nem eszünk nagyon gyakran halat, különféle tejtermékeket (tejet, vajat, sajtot), belsőségeket (elsősorban a májat), valamint tojássárgáját. A magyar lakosság több min 90 százaléka D-vitamin-hiányos. A szolárium nem termel D-vitamint, így ne ezzel próbáljuk pótolni a napfény hiányát! Vagy az előbb felsorolt alapanyagokból fogyasszunk többet, vagy keressünk D-vitamint tartalmazó étrendkiegészítőt.

Egyszóval ha már siettetni nem tudjuk az idő múlását, akkor próbáljunk előnyt kovácsolni belőle! Így biztosan könnyebben átvészeljük a tél végét.

Kéky Kira

 

Rovat: