csütörtök, 2018. január 18., Piroska

Egyre gyakoribb a frontérzékenység

Különösen a nők, az idősek, és a gyengébb immunrendszerű, más betegségekkel is küzdő személyek viselik nehezen a mostanság igen gyakran változó időjárási frontokat, de a gyerekek, sőt, az állatok is élénken reagálhatnak a változásokra. Milyen tünetekre kell számítanunk és mit tehetünk a csökkentésük érdekében? 

Egyre gyakoribb a frontérzékenység

Hazánkban jellemzően néhány naponta váltakoznak a frontok, vagyis találkoznak a különböző hőmérsékletű légtömegek, amely az arra érzékenyeket bizony megviseli. A szervezetre gyakorolt hatások közül a legjelentősebbek a hőmérséklet, a levegő nedvességtartalma és a szélerősség. Sokan még a légnyomásváltozást is okolják a tünetekért, de ennek szerepe jóval kisebb, mintha például felmennénk egy húszemeletes ház tetejére. Még egy olyan tényező, amely hatással van ránk: a légelektromos erőtér. A levegőben lévő pozitív és negatív ionok aránya ugyanis a frontokkal megváltozik: a hidegfront a kis negatív ionok előretörését hozza, míg a melegfront a nagy pozitív ionok felszaporodását eredményezi. Az első esetben ingerlékenyebbé válunk, míg a másodikban inkább lelassulunk.

Van, akit csak a hideg-, van, akit a meleg, van, akit mindkét fronthatás megvisel. Alapvetően azok szenvedik meg inkább a frontok változását, akik eleve betegek, legyengültek, érzékenyebbek a hormonális változásokra, tehát az egyik legveszélyeztetettebb csoport ebből a szempontból a leterhelt, stresszes életet élő nők csoportja. Egyes kisgyerekeknél is megfigyelhető, hogy ilyenkor többet sírnak, rosszul vagy éppen hosszabban alszanak, megváltozik az étvágyuk, és különösen az erősen szeles napokat viselik rosszul. A frontok sajnos a pánikbetegek állapotán is ronthatnak. Felerősödhet a szorongásuk, ami kihat a lélegzés gyakoriságára, a szívritmusa, a vérnyomásra. Bizonyos megfigyelések szerint a levegő megváltozott ionösszetétele miatt a szerotonin szint is csökken, ez szintén nem jól hat a pánikbetegségre.

Vannak néhányan, akik a melegfront beköszöntét érzik meg, jellemzően már néhány órával azelőtt, hogy az betörne.  Ilyenkor nehezebbé válik a koncentráció, fáradtság, vagy éppen ingerlékenység jelentkezik. Emelkedik a vérnyomás, a pulzus, erősödik a szívinfarktus- és a gyulladási hajlam, és gyakrabban fordulnak elő balesetet. Többen számolnak be ilyenkor fejfájásról, és az arra hajlamosak migrénes rohamokra is számíthatnak.  

A leggyakoribb panaszok: angina pektorisz, trombózis-, embóliahajlam, asztmás roham, reumás fájdalmak, keringési elégtelenség, vakbélgyulladás, migrén, vérzések, depresszió.

A hirtelen betörő hidegfrontoknál idegességet, robbanékonyságot figyelhetnek meg magukon az érzékenyebbek, ugyanakkor a reflexeik romlanak. Jellemzően ilyenkor emelkedik a koraszülések aránya, szaporodnak a gyomor-, vese- és epepanaszok, jellemzően görcsök formájában. Ez a görcshajlam veszélyezteti a szív koszorúereit is. A közvetlen hideghatás rossz hatással lehet a reumatikus fájdalmakra, csökkenhet a vérnyomás, és az epilepsziásoknál is gyakrabban jelentkeznek ilyenkor rohamok.  A leggyakoribb panaszok: reumás panaszok, görcsök, gyulladások, gyomorfekély, kólika, agyvérzés asztmás roham

Mivel a stressz és a legyengült immunrendszer a frontérzékenység alapvető rizikófaktora, a kiegyensúlyozott, egészséges, sportos életmód az egyik leghatékonyabb megelőzési módja a problémáknak. Érdemes utánanézni a patikákban vény nélkül kapható gyógynövény-készítményeknek is, mint ahogy táplálkozásunkkal is befolyásolhatjuk az érzékenységünket.

A magas kálium- és magnézium tartalmú ételek csökkenhetik a panaszok erősségét, ilyen például a banán, az alma, burgonya, a szőlő, a kukorica, tofu, a halak és az olajos magvak. Fontos még a B1-, a D- és az E-vitamin pótlása is, ezért ajánlatos búzacsírát, paradicsomot, zabpelyhet, hidegen sajtolt olajokat, tojást, tengeri halakat, zöld növényeket és hüvelyeseket fogyasztani. 

Életmódbeli tippek a szabadban végzett, rendszeres mozgás hangulatjavító hatással bír, serkenti az immunrendszert és jelentősen csökkenti a vérben lévő stresszhormonok szintjét. Érdemes csökkenteni az alkoholfogyasztást és kerülni a dohányzást, jó hatású mindenfajta stresszoldás.

Krasznai Éva

Rovat: