péntek, 2018. november 16., Ödön

A büféasztal réme(s)

Nem, egy falattal sem eszem többet, mint itthon a diétám alatt! Igen, az all inclusive azért jó választás, mert rengetegféle saláta és nyers zöldség, friss gyümölcs fogyasztható. És igen: kibírom, hogy elkerüljem a desszertes asztalt! Sőt az úszás és a sok séta miatt még fogyni is fogok! Ismerős fogadkozások nyaralás előtt? Nézzük, mi is történik ilyenkor!

A büféasztal réme(s)

Az indulás napja

Gondos méricskélés az indulás reggelén – de mivel a bepakolás izgalmában (és mert mégsem maradhat itthon egy hétig a hűtőben, ugye?) lecsúszott egy-két szelet süti, szóval ez már nem is mérvadó szám. Legyen mondjuk 10 dekával kevesebb! Adatrögzítés a mobilba (vagy papírra), és izgatott utazás veszi kezdetét.

Nem, indulás előtt ne faljuk fel a hűtő tartalmát! Épp elég pluszkalória vár ránk a következő egy hétben.

Az úton persze mindenki rágcsál: ropit, kekszet, fagyiznak önfeledten… De nem, én az önuralom bástyája vagyok és Kibírom! Van rágóm. És kérek light kólát. És beletemetkezem a könyvbe, amit hoztam. A fenébe, miért olyan könyvet hoztam, ahol mindig csak főznek? Mazochista vagyok én?

Készítsünk magunknak útravalót! Ha mi diétázunk vagy épp speciális étrendet tartunk, akkor duplán szenvedés, ha más eszik, nekünk meg a gyomrunk korog. Megéri cipelni a becsomagolt elemózsiát – és a táplálkozási szokásainknak megfelelő édességet is!

Végre megérkeztünk! Kibírtam! Egy hős vagyok, igazán! Vacsoraidő lesz nemsokára, szóval készüljünk fel lelkierővel. Egy perc magunkba mélyedés következik, szól a mantra (jó esetben csak a fejünkben): nem eszem túl magam, csak épp jóllakom! A desszerteknek a közelébe sem megyek! Istenem – micsoda terített asztal! Lazac! Ez kell, ezt minden diétában engedik. Sőt ajánlják. Egy kis sajt. Meg az a másik fajta! Abból meg csak 2 szelet maradt – biztos az a legfinomabb, azért fogyott el! Na, megvan, még épp elcsíptem! Hozzá egy kis saláta, jól meglocsolva olíva olajjal, (jót tesz a bőrnek, meg ugye mediterrán diéta), egy kevéske barnakenyér is kell, csak nem hízom el tőle, igaz?

A lazac valóban jó választás, de a sajt tele van kalciummal – és zsírral, mint ahogy színtiszta kalóriabomba az olaj is, ne tocsogjon benne a saláta! És a kenyérrel is óvatosan: barna ugyan, tehát jó eséllyel teljes kiőrlésű és eltelít, de a sajt magában is ehető!

Első este van – egy pohár borral csak koccintok a férjemmel! Ő persze hatalmas adag húst és krumplit szedett magának, nem vigyáz az alakjára!

A bornak magas a szénhidráttartalma. Nem is kevéssé. Minden alkohol szénhidrát. Nincs mese.

Huhh, de jóllaktam! Drágám! Milyen süti az a tányérodon? Csak egy morzsányit kérek! Abból is! Meg abból is! Ez mennyei! Hozol még repetát? Köszike!

Egy falat valóban nem a világ. De 3-4-5-6-7-szer egy falat már kitesz egy egész sütit. És egy süti – alapanyagtól és mérettől függően 300-600 kalória!

Na jó, ez bűnözős este volt, de végül is nyaralunk, ennyi nekem is járt, majd éjjel vezeklek, olyan aktív leszek az ágyban, hogy az összes pluszkalóriát elégetem!

Igen, egy este belefér – nem lehet mindent megvonni magunktól. De nagy a kísértés, hogy aztán két este lesz, majd három… A szex pedig: valóban éget kalóriát, de el kell keserítsek mindenkit: egy túrórudinak megfelelő kalória sem ég el a lepedőgyűréstől… Szóval ne ezért ölelkezzünk!

Háááá, olyan álmos vagyok, leragad a szemem! A sok szénhidráttól és a pohár (na jó, két pohár) bortól lehet! Csak jussak el az ágyig! Reggel kelek, aquafittnesz lesz, 8-tól és 9-től is – mind a két órát megcsinálom, meg én!

Jó ötlet! Hajrá!

Másnap

Már fél 10 van? Akkor rohanás, mindjárt vége a reggelinek, pedig azt minden táplálkozástudományi szakembertől hallani, hogy az a legfontosabb étkezés!

Valóban a reggeli az egyik legfontosabb étkezés, számos kutatás bizonyította, hogy aki reggelizik, az nap közben kevesebbet eszik. Persze nem mindegy, mit választ a tányérjára reggel.

Hű, korog a gyomrom – nem tudom, más hogy van vele, de ha éhesen fekszem le, akkor reggel sem vagyok éhes, ha viszont jól bevacsoráltam, akkor reggel felfalnék egy fél disznót is. Tessék, van is itt: friss májkrém, kacsából persze! Hű, ezt csak klasszikusan, pirítóssal lehet enni, csak nem kenném már rá uborkára, ugye?

Na, erről beszéltem! Zsíros májas kenyérrel. Kalóriabomba!

Egy pohár narancslével ez épp jó reggeli lesz.

Ez oké – bár fontos tudni, hogy a gyümölcslékben rengeteg a (gyümölcs)cukor! Szóval csak módjával!

Vagy ha iszom mellé egy tejeskávét, akkor elkerül a nyaraláskori székrekedés is.

Csak aztán nehogy hasmenés legyen belőle!

Azta, de guszta sütemény! Illetve mivel reggeli van, ez csakis péksütemény lehet, csak itt biztosan krémesebbre, csokisabbra csinálják, a péksütemény meg ugye reggelire való, és a dietetikusok is mondják, hogy a gabonafélékre szükségünk van, főleg reggel.

Ne hazudjunk magunknak! Az bizony klasszikus sütemény, csak hát kitették, hogy az édesszájúaknak kedvezzenek. Ez nem reggeli! Nem és nem!

Szóval ez így egészséges! És a lekvár az gyümölcs, tehát az is egészséges.

A lekvár hajdan gyümölcs volt. Aztán a saját cukortartalmát még megdobták pár kiló plusz cukorral. Így lett belőle gyümölcsízű (és színű) cukor. Szóval a lekvár nem számít gyümölcsnek. És csak kis mennyiségben egészséges. És semmiképp nem fogyókúra alatt!

Na, ha jól látom, az aquafittneszt lekéstem, akkor irány a part! Most jön az egész évért a kárpótlás: lazítás, pihenés, napozás…

Ez persze kell: a stressz ugyanis elhízáshoz vehet.

Biztos éhes leszek délre, ezt az édes kifliféleséget magammal viszem. Korgó gyomorral nem lehet pihenni. Majd úszom sokat és elégetem a hűvös vízben a plusz kalóriákat!

Muszáj még ez a pluszkalória? És az úszás ilyen teli gyomorral is menni fog?

Nahát, itt a parton is van büfé! Csak szemrevételezem, nem eszem a palacsintából, amit itt sütnek előttem! Vagyis csak egy kicsit! Mutatom is a fiúnak, aki süti rém ügyesen, hogy kicsit, de ő szalmakalap nagyságút süt, és vastagon megkeni nutellával! Ezt nem kellene! De csak nem sérthetem meg! Micsoda szemtelenség lenne már! Nincs mese, megeszem!

Kész, ez katasztrófa. Ez a palacsinta legalább 6-800 kalória – a bőséges, legalább 1500-2000 kalóriás reggeli után. Mostanra megetted az egész napra való élelmiszeradagodat! És még csak 11 óra!

Uff, mozdulni sem bírok, lepihenek kicsit az árnyákban…

Jól elaludtam, már 1 óra! Biztos lelegelték a büféasztalokat az étteremben – sietni kell!

Nézzük csak! A nagy ijedtségre egy pohárka bor nem árt – meg hát az olaszok is isznak bort az étkezéshez, ez a mediterrán diéta, nem? És ők esznek sok „pasztát” is, szóval akkor egy kis adag tészta a tenger gyümölcseivel – ez jó választás, ugye?

Ahogy mondtam: a bor alkohol, az alkohol pedig szénhidrát. Az olaszok pedig nem a tésztától karcsúak (ha karcsúak persze!), hanem a sok zöldségtől és tengeri herkentyűtől. Szóval a paszta nem jó választás!

Oppá, a leves kimaradt, pedig azt is mondják a dietetikusok, hogy abból együnk, merte egyrészt folyadék (és az kell ebben a hőségben), másrészt eltelít és így kevesebbet eszünk később. Sajtkrémleves tejszínnel – remek!

A levesről mindez így igaz. Ám kivétel az olyan kalóriadús leves, mely önmagában felér egy kisebb ebéddel – ilyen pl. a sajtkrémleves. Zsíros sajtból, megfejelve tejszínnel. Szóval ez is bukta!

Nahát, milyen guszta ez a hús! És a rizs – sok zöldség van benne, szóval egészségesebb, mintha csak sima rizst ennék, ugye?

Hát nem. A rizs szénhidrát. És ezen nem változtat az a pár szem kukorica és zöldborsó (szintén szénhidrát)vagy répakocka. Az is kell persze, de a hús bizony salátával is ehető, ha valaki a súlyára figyelne!

Drágám! Csak az íze kedvéért belekóstolnék a desszertedbe, kinézetre olyan Somlóinak tűnik. Hmmm… mennyei… csak még egy falatot! Most mit hápogsz, van rengeteg, hozz magadnak egy új adagot!

Újabb 500 kalória – és még csak nem is szépen tálalva, kényelmesen, hanem ellopogatva a másik tányérjáról. Ez így olyan, mintha nem is ettünk volna desszertet – pedig de.

Kávét gyorsan, különben elalszom! Egy kis tejszínhab mehet a tetejére – ki ne marja a gyomrom!

Hát, a sovány tej jobb választás lett volna!És használjunk nyugodtan édesítőt, végre valami, amit nem előre ízesítenek, hanem mi gondoskodhatunk arról, hogy mi kerül bele.

Irány a hűs szoba, pihenjünk kicsit, aztán mehetünk sétálni. Vagy hívunk taxit és az bevisz shoppingolni…

A délutáni alvás sokat segít a feltöltődésben, ám a diéta érdekében egy hosszú séta lett volna jobb választás.Ugye?

Szóval ha így folytatódik a nyaralás, akkor bizony 2-3 kilóval nehezebben térünk haza egy hét múlva. Pedig nem lehetetlen tartani a súlyunkat nyaralás alatt – csak ezekre oda kellene figyelni!

Hajrá, menni fog ez!

Kéky Kira

Rovat: