vasárnap, 2017. december 17., Lázár, Olimpia

Amit a koffeinről tudni érdemes…

A koffein – a 1,3,7-trimetil-xantin – a világon talán a leggyakrabban, legszélesebb körben fogyasztott élénkítő hatású alkaloid. A golyóbisunkon élők csaknem 80 százaléka valamilyen formában naponta fogyasztja. A Táplálkozási Akadémia korábbi számában olvastam, hogy csupán kávéból évente világszerte mintegy 800 milliárd csészével kortyolunk. A kávébab mellett több mint 60 különféle növény – kakaóbab, tea, kóladió, guarana stb. – tartalmaz koffeint, illetve annak szerkezetéhez, hatásához hasonló hatóanyagot (lásd teobromint).

Amit a koffeinről tudni érdemes…

Milyen változás történik szervezetünkben a koffein fogyasztását követően? Tudni kell, hogy az a szívműködést, a pulzusszámot és a vérnyomást (1-3 óra alatt 5–10 százalékkal) serkenti. Alkalmi fogyasztás során, főként a kevésbé edzett, sovány, vagy időseknél 5–25 százalékkal az anyagcsere folyamata megnő. A vízhajtó tulajdonsága a veseereket tágító, a víz és bizonyos ionok visszaszívódását gátló hatásának köszönhető. A koffein élénkítő, fizikai állóképességet javító hatása egy, az alvást elősegítő, az agyi aktivitást és éberséget csökkentő hormon, az adenozin, aktivitásának átmeneti gátlásán keresztül történik. Fokozza a gyomornedv elválasztását, az agykéregre gyakorolt hatásával javítja a gondolkodást, a szellemi funkciókat és a képzettársítást.

A koffein gyorsan, pár perc alatt felszívódik a szervezetünkben, az élénkítő hatása 15-30 perctől akár néhány óráig eltart. Mindemellett nem árt tudni, hogy az antibiotikumok kiürülését lassítja. Erős szívdobogás, idegesség, alvászavar léphet fel fogyasztásával.  Megnöveli a fájdalomcsillapítók hatását, vagyis kín esetén kisebb dózisnyi patikaszerre van szükség.

Rendszeres koffeinfogyasztás során a szervezetben a koffein hatása toleranciát vált ki, vagyis a szokott mennyiség elfogyasztása után az imént említett jelenségek elmaradhatnak. Nem haszontalan tudni, hogy a nők szervezete lassabban dolgozza fel a koffeint, mint a férfiaké, ezért körükben tartósabb a hatása is.  Alkohollal együtt a hatóanyag szervezetből történő lassabb kiürülése miatt hosszabb az élénkítő hatása. A nikotin viszont a koffein anyagcseréjét gyorsítja.

Mennyi koffeint fogyaszthatunk naponta?

Az Európai Unió felkérésére az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) a koffeinnel kapcsolatos eddigi legalaposabb kockázatelemzést publikálta. Ennek eredményeként a rendelkezésre álló fogyasztási adatok és tudományos bizonyítékok alapján a különböző élethelyzetekben és korcsoportokban biztonságosan elfogyasztható napi koffeinmennyiséget határozták meg. Eszerint egyszerre 200 mg koffein elfogyasztása (például egy dupla cappuccino) nem jelent kockázatot a felnőttek egészségére. Abban az esetben sem, ha ezt energiaital formájában vagy kevés alkohol kíséretében tesszük (ez utóbbi maximum 0,65 g/testtömeg kg alkoholmennyiség elfogyasztását jelenti, ami egy 70 kg testtömegű felnőtt esetében kb. 2 korsó sörnek felel meg. Fontos azonban hozzátenni, hogy a megengedhető, rendszeres napi alkoholbevitel ennél lényegesen kevesebb, a nők esetében például legfeljebb 1 pohár, a férfiak vonatkozásában 1 korsó sör). A rendszeresen fogyasztott 400 mg-os napi koffeinmennyiség szintén nem jár negatív egészségi következményekkel a felnőttek körében.

A legtöbb koffeint Dániában, Hollandiában, Németországban és Belgiumban, a legkevesebbet Romániában, Görögországban, Bulgáriában és Spanyolországban fogyasztják a felnőttek. Az európai országok többségében a kávé a legjelentősebb koffeinforrás, ebből származik az elfogyasztott koffeinmennyiség 40-94 százaléka. Írországban és az Egyesült-Királyságban, nem meglepő módon, elsősorban teával kerül a szervezetbe koffein, a teljes napi mennyiség 59-57 százaléka. A serdülőknél ennél már változatosabb a kép, a csokoládé, a kávé, a tea és a kólafélék versengenek a dobogós helyekért. Gyermekek esetében egyértelműen a csokoládé a legfőbb élénkítő forrás, melyet a tea és a kólafélék követnek.

Túladagolható-e a koffein? Igen, ha napi 600 mg-nál több koffein jut a szervezetbe, s vált ki többet között émelygést, hányingert, vagy éppen szédülést. De ugyan ezek lehetnek a tünetek, ha a mérsékelt koffeinfogyasztást (napi 200-300 mg) követően hirtelen megvonjuk a szervezettől a hatóanyagot. Ilyenkor ingerlékenység, émelygés, koncentrációs képesség csökkenése is tünet lehet, amik szerencsére 1-2 napot követően általában megszűnnek.

Krasznai Éva

Rovat: